• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1100 Windroos

V1100 Windroos

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Windroos
VKSJ nummer V1100
Varend erfgoed Ja
Type schip Carena 32
Bouwwijze gelast
Ontwerper H. Lemstra
Bouwer/werf Van Dam, Aalsmeer, bouwnummer 921
Bouwjaar 1965
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1.20 m.
Tuigvorm torensloep
Breedte op de huid 2.75m m.
Toelatingsrapport Download Windroos
documenten
  • https://vksj.nl/wp-content/uploads/2020/08/de_zeilsport_-_loeff_iz_carena_32.pdf
  • Document 2
  • Document 3
Materiaal romp staal
Materiaal opbouw staal
Motor binnenboord diesel
Waterverplaatsing 6500 kg
Waarvan ballast 2200 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven s-Hertogenbosch
Geschiedenis

 

De Windroos is een Carena 32, een voor de VKSJ bekende klassieker.

Een zusterschip, de Tirza was/is ook te vinden in de VKSJ analen. Zie Boek Klassieke Jachten, schoonheid uit het verleden. Jammer genoeg wordt zij daarin maar heel sober geduid. Gelukkig geeft de verkoop advertentie van dit jacht een prachtige reeks foto’s prijs! Zoek op Google, naar Carena 32 en je vindt de Windroos met veel foto’s en precieze maten aangeprezen. Wij kunnen ons voorstellen dat de nieuwe eigenaar voor dit schip gevallen is.

Als of de duvel er mee speelt, is er ook een advertentie te vinden van de Tirza die te koop stond, en daarbij stond een tekst die ikmeteen maar wil opvoeren als beoordelingrapport van de Carena 32:

“De Tirza, een Carena 32 is een goede representant voor een conventioneel en bijzonder fraai toerschip uit de zestiger jaren. Zij komt bij Van Dam vandaan. Met andere woorden: ze is eenrepresentant van een van de beste staalwerven uit die tijd. Ze zal destijds ook niet direct als goedkoop ervaren zijn: een deftig schip dus! Het interieur is volledig in mooi en fraai generfd mahoniehout afgetimmerd, waarbij het een voor die tijd zeer luxe was uitgerust etc. etc…………

……… “Ze vertoont ten opzichte van de klassiek vooroorlogse esthetica al wat duidelijke afwijkingen, zoals duidelijk een wat strakkere zeeg, een zo goed als recht boegprofiel en een wat langer hondenhok dan voorheen gebruikelijk. Toch heeft de ontwerper met betrekking tot dat laatste wel degelijk rekening gehouden met de ‘ongeschreven esthetische richtlijnen’, weliswaar is het (hondenhok) wel degelijk langer uitgevoerd dan deze voorschriften zouden toestaan, maar het is ook lager uitgevoerd. Daardoor is de “visuele inhoud”ervan ongeveer gelijk gebleven. Alles bij elkaar werd bij dit ontwerp toch nog steeds rekening gehouden met de goede oude vooroorlogse esthetische aanbevelingen, zij het dat deze op detail aan een wat moderner aandoende “look” werden aangepast”.

Conclusie, de tijden en de vormen veranderen, geleidelijk maar o zo onstuitbaar.

Toch is het leuk om vast te kennen stellen dat toelatingsrapporten als ooit van de Tirza, worden aangehaald in verkoopadvertenties van (oud) VKSJ schepen.

Ook is het leuk om de tekst van ons goede oud lid Gert van Soest en jachtkenner bij uitstek te herkennen. Op de een of andere manier is het toenmalige toelatingsrapport van de Tirza niet te vinden op de VKSJ Website.

Na deze uitstap toch nog even terug naar de Windroos:

Zonder terug te vallen op gedachten als ongeschreven esthetica wetten, bij de VKSJ kort en bondig samengevat in het ongedefinieerde” Brittannia Ideaal” , kunnen we vaststellen dat de Windroos een voorbeeld is van een Nederlands plezier zeiljacht in de 60er en 70er jaren, zoals dat in Nederland werd getekend en gebouwd. Ontworpen voor gebruik in de relatief ondiepe wateren in deze contreien. IJsselmeer, de Friese- en Zuihollandse meren, Zeeland en een bescheiden strook langs de kust zijn het vaargebied.

Natuurlijk kun je verder, maar vraag is of dat echt aangenaam is.

Er zit een flinke lap zeil op, hoewel dat maar 7m2 per ton waterverplaatsing is.

Anderzijds bedraagt de ballast ook maar 33% van de waterverplaatsing, hoewel de eerlijkheid wel gebiedt te melden dat de ballast niet de extra zware kielzool en kielbeplating bevat. Wanneer die bij elkaar 350 kg wegen, komt het ballst aandeel op 38%. Gelet opde spantvorm zal zodoende een voldoende stijf schip zijn ontstaan.

De Windroos is gezien de foto’s in prachtige staat, een plaatje in elke haven!

Naschrift eigenaar:

Gebouwd in 1965 in opdracht van de heer Dr. J. Ex, scheepsnaam Nausikaä. Bouwprijs destijds 18.500 gulden. De familie Ex heeft er 34 jaar mee gevaren.
In 1999 werd het schip verkocht aan de heer D.W. Doorten. De naam werd gewijzigd in Stern. Hij liet een nieuwe 34 PK motor inbouwen, een Vetus M 4.14 met hydro koppeling. Hij heeft er niet zo lang plezier van gehad, want hij overleed.
In 2001 werd het schip gekocht door de heer Maurice Lagendijk. Hij heeft veel onderhoud uitgevoerd, met name ook aan het interieur. Wij kochten de Windroos in april 2016 van Maurice Lagendijk uit Zwartsluis. Er was niet veel op de motor gevaren: die had pas 500 draaiuren.
In 2017 hebben wij een nieuwe strijkbok laten maken en een overloop, boven de kajuitingang. Daarin zijn ook nieuwe instrumenten ondergebracht (log/snelheid/diepte, kompas, windmeter). De kombuis werd opnieuw ingedeeld en ingericht met een oven, grill en kookpitten op gas.
In 2018 zijn de zeilen en voorstag vernieuwd (Insails: rolgenua, grootzeil, Furlex, rolfokhoes, lazy bag).


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}