Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Lady Realwood |
VKSJ nummer | V1218 |
Type schip | Gaffel topzeilkotter |
Ontwerper | Henry Engelaer |
Ontwerp jaar | 2009 |
Bouwer/werf | Engelaer |
Bouwjaar | 2014 |
Romp vorm | S-Spant |
Minumum diepgang | 115 m. |
Maximum diepgang | 115 m. |
Vorm van de achtersteven | Platgat |
Positie van het roer/td> | Aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | Kotter |
Lengte over stevens | 715 m. |
Breedte op de huid | 256 m. |
documenten | |
Materiaal romp | Hout, Maak een keuze, Maak een keuze, Maak een keuze, Maak een keuze |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Recht |
Materiaal opbouw | Hout |
Materiaal mast | Hout |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | Drieblads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 2850 |
Waarvan ballast | 1115 |
Ballastmateriaal | Lood |
Thuishaven | Veere |
Geschiedenis | Even voorstellen, De Lady Realwood is een vestzak kajuitjacht van bijzondere allure. Het is ontworpen door de bouwer, Henry Engelaer, een allround scheeps-en jachtbouwer uit Beneden Leeuwen, die na zijn pensionering nog even een aluminium Van de Stadt ontwerp van 44 voet, de Madeira 44 bouwde. Met zijn vrouw Annie zeilde hij 3 jaar de wereld rond. Toen ze terug kwamen, waren ze nog niet uitgevaren! Henry wilde nog een ding doen. Hij had ergens het tijdschrift Wooden Boat gescoord en ontwerpen van Paul Gartside en William Garden gezien. Zoiets wilde hij nog wel een keer bouwen, in hout. Ontwerpen en bouwen kostte alles bij elkaar 5 jaar. Het resultaat mag er zijn: een klassiek zeiljacht met een lange toekomst leunend op een enorme bouw-, een bijzondere klassieker, materiaal- en ontwerpkwaliteit. Zo vind je er geen tweede! De Lady Realwood meet 7,15 m over de stevens bij een breedte op de huid van 2,56 m en een boegspriet van 1,25 m, de lengte op de waterlijn bedraagt 5,95 m. De masthoogte boven de waterlijn is 10,6 m. Het totale zeiloppervlak is bijna 36 m2 (vrijwel gelijk aan het zeiloppervlak aan de wind van een Regenboog). Het tuigplan van de Lady Realwood, een gaffelkotter met gaffeltopzeil is klassiek. De stagfok en de kluiver alsmede het topzeil maken dat de Lady een intrigerend lijnenspel toont. Het gaat wellicht niet zo hard, er is genoeg te doen! Dat heeft een heel groot voordeel: langer genieten! De Lady biedt alle comfort! Kosten noch moeite zijn gespaard om alles piekfijn voor elkaar te krijgen. In Duitsland zou men zeggen dat het Harry Engelaers ‘Meisterwerk’ is geworden! Uiteindelijk kwam het moment dat de Lady verkocht moest worden. Op zo’n moment is het schip daar en de nieuwe eigenaar loopt dan al ergens rond, zonder te weten dat hij of zij tegen Henry’s laatste kunststuk zou aanlopen. Gelukkig heeft er dus een match plaatsgevonden en is de Lady RealWood iemand anders’ droom geworden! De toelatingscommissie (Maarten Lampe, Govert Munter en Sander Bakker) was op bezoek bij Harry Engelaar om bij de bouw te komen kijken. Uiteindelijk mocht Maarten Lampe ook bij de doop en de tewaterlating zijn! Een hele eer! |