
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Espada |
VKSJ nummer | V1159 |
Type schip | Truly Classic 64 |
Ontwerper | André Hoek |
Ontwerp jaar | 1990 |
Bouwer/werf | The Truly Classic Yacht Company |
Bouwjaar | 1994 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | vinkiel |
Maximum diepgang | 2.80 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken. opgehangen aan roerkoning (spaderoer) |
Tuigvorm | torenkotter |
Lengte over stevens | 20 m m. |
Breedte op de huid | 4.70 m m. |
Toelatingsrapport | Download Espada |
Materiaal romp | hout, hout-epoxy/woodcore |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | omkeerschroef |
Waterverplaatsing | 27000 |
Waarvan ballast | 12000 |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Medemblik |
Geschiedenis | Het is minstens drie decennia geleden dat ik boven een minuscuul advertentietje in een Engelse krant de briljante kopregel zag staan: ‘Slowly heads will turn’. Met daaronder een schitterend, klassiek jacht te koop dat die belofte beslist zou waarmaken. Die kopregel kwam als vanzelf opnieuw bij me boven toen ik de Espada voor het eerst in Medemblik zag liggen. Al moet ik bij nader inzien toegeven dat ik er met dat ‘slowly’ nog wel eens flink naast zou kunnen zitten. Toen ik me meer in de Espada verdiepte, ontdekte ik dat ze niet alleen mooi is, maar ongetwijfeld ook snel. Dat komt door een ontwerp dat het beste van twee periodes uit de jachtbouw combineert. Boven de waterlijn bepalen gracieuze lijnen en superieur scheepsambacht uit de jaren dertig het beeld, onder de waterlijn zorgt een met behulp van moderne technologie vormgegeven onderwaterschip ervoor dat Espada aan alle hedendaagse eisen op het gebied van snelheid en comfort voldoet. Deze unieke combinatie werd eind jaren tachtig voor het eerst toegepast bij de sensationele retro-klassieke oceaanzeiler Kim en is sindsdien het handelsmerk van André Hoek, de jachtontwerper van wie wordt gezegd dat hij nog geen slechte lijn kan trekken zelfs als hij dat probeert. Inderdaad, ook bij de Espada is hem dat niet gelukt. Als een van de eerste schepen in de Truly Classic serie, geïnspireerd op het succes van Kim, werd zij in 1990 door Hoek ontworpen in opdracht van de Britse BBC TV-producer Sir Michael Peacock. Daarbij werd gebruik gemaakt van een beproefd rompontwerp uitgevoerd in woodcore, een rondspant met relatief geringe diepgang en een doorgestoken spaderoer, een lengte van twintig meter en overhangen vóór en achter van samen meer dan zeseneenhalve meter. Het resultaat was een klassieke racer zoals Sir Michael, voormalige aanvoerder van het British Admiral’s Cup-team, die voor ogen had. Ruim dertig jaar later sta ik er op de kade in Medemblik enorm van te genieten. Uit alles aan dit schip spreekt klasse, ieder detail getuigt van superieur vakmanschap, alle materialen zijn van compromisloze kwaliteit. Ik heb er minutenlang naar staan kijken en geloof me, het is een feest voor het oog De Truly Classic serie was zó succesvol dat er inmiddels meer dan dertig van zijn gebouwd, variërend van 56’ tot 85’. Elk van deze schepen werd naar de wensen van de eigenaar ontworpen en gebouwd op een met moderne techniek ontwikkelde romp die zich in het water had bewezen. Zo werd de merknaam Truly Classic binnen de kortste keren een begrip. Het was een uniek concept voor een serie ‘custom made’ schepen die met hun reputatie op het gebied van uiterlijk, prestaties en kwaliteit de naam van Hoek Design over de hele wereld hebben gevestigd. Over de Espada kan verder worden vermeld dat zij ook nog enige tijd eigendom was van een andere Britse coryfee, Sir Peter Townshend, leider van de bekende popgroep The Who (u weet wel, van die opstandige jaren zestig hit My Generation). Leuk om te weten, maar die ‘claim to fame’ heeft het schip eigenlijk niet nodig. We hopen wel dat Sir Peter wat voorzichtiger met haar is omgesprongen dan zijn drummer Keith Moon deed met zijn drumstellen, want daarvan versleet hij er één per optreden, als ik het mij goed herinner. Maar hoe het ook zij, u zult er op de Espada geen sporen meer van aantreffen want zij heeft zo’n tien jaar geleden een refit ondergaan bij Hutting Yachts. ‘A splendid ship in mint condition’, zoals de Engelsen het zo mooi kunnen zeggen. Om het tenslotte nog even over haar ‘toelatingsrapport’ tot de VKSJ te hebben: dat voelt voor mij een beetje alsof FC IJsselmeervogels overweegt om Lionel Messi een seizoenskaart te geven. Laat ik het daarom iets minder zuinig verwoorden: een hartelijk welkom voor dit schitterende schip en haar eigenaar! |
Rating | 1.564 |
Rating spi | 1.642 |
Snit voordriehoek | radiaal |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil voorlijk | 20.60 m |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | radiaal |
Grootzeil materiaal | dacron |