• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1114 Nis Randers

V1114 Nis Randers

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Nis Randers
VKSJ nummer V1114
Varend erfgoed Ja
Type schip 7 KR yawl
Bouwwijze gelast
Ontwerper K. W. Oelmann
Ontwerp jaar 1962
Bouwer/werf Stark Werft Lübeck
Bouwjaar 1963
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1.65 m.
Tuigvorm torenyawl
Breedte op de huid 3.25m m.
Toelatingsrapport Download Nis Randers
Materiaal romp staal
Materiaal opbouw hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type vaste schroef
Waterverplaatsing 14600
Waarvan ballast 2500.00
Ballastmateriaal beton
Kooktoestel 1
Thuishaven Urk
Geschiedenis

De yawl Nis Randers is een ontwerp van de Duitse ontwerper Kurt A.H. Oehlmann (1909-1997). Uehlmann ontwierp zo’n1200 zeilvaartuigen, meer dan 500 motorbootjes en enkele honderden beroepsschepen, zoals binnenvaartuigen, sleepboten en visserschepen. Zijn ontwerp van de 39 voets yawl Islander uit 1956 won de TransPac race van 1962, waarbij ze 32 andere schepen, waaronder bekende oceaanracers, voor bleef. De gelijkenis met de Nis Randers is op onderdelen treffend. Met name de opbouw valt dan op

Oehlmann was qua naam niet zo bekend als Rasmussen, Von Hacht, Oertz en Harms, hij deed evenwel niet onder voor dit viertal. Oehlman was getalenteerd en hard werkend. In 1929 slaagde hij met lof aan Het Lübeckertor College, waar hij de scheepsbouwkundige opleiding volgde. De grote depressie maakte het hem moeilijk om een carriere als jachtontwerper te starten en ontwerpen te publiceren. Hij werkte bij diverse werven en ontwerpbureaus. In 1936 kwan hij bij Abeking en Rasmussen terecht.

Na de oorlog lag de Duitse jachtbouw compleet op zijn gat door een structureel gebrek aan orders enerzijds en een gebrek aan goed scheepsbouwmateriaal anderzijds. Abeking en Rasmussen zag kans om een afzetkanaal in de V.S. te ontwikkelen. Met name de toenemende vraag naar mooie houten en stalen jachten in de jaren na 1948 gaf de sector lucht. Oehlman kon op deze ontwikkeling inspelen. Inmiddels werkzaam bij de Schlichting Yard in Travemunde kon hij zij carriere vervolgen. Hij ontmoette daar Olin en Rod Stephens en Philip L Rhodes. Hij was net als Philip Rhodes een nieuwlichter waar het ging om het gebruik van nieuwe materialen, zoals aluminium, beton en met name GRP. Uiteindelijk was dat nodig om een rol van betekenis te kunnen spelen in de internationale botenbusiness.

Nu de Nis Randers: deze naam verwijst naar een Duits heldendicht, waarin een jonge man ondanks grote gevaren voor eigen lijf toch mee gaat met de reddingsboot om opvarenden van een gestrand wrak te redden. Dat loopt niet goed af. De laatst gebouwde reddingsboot van de Duitse Zeereddingsmaatschappij heet heel toepasselijk Nis Randers. Haar vaargebied is de Duitse Bocht.

De 7KR yawl Nis Randers is als Schleimöwe IV van stapel gelopen bij de werf Staak in Lübeck in 1962. De Nis Randers is een voor die tijd nogal fors schip met een mooie evenwichtige lijn. De spantvorm is duidelijk een S-spant, met doorgestoken roer. Het schip is met 16 ton nogal zwaar, maar dat wordt gecompenseerd door de grote lengte op de waterlijn. De forse kajuitopbouw past goed op de romp. Het verhoogde gedeelte achter de mast geeft een comfortabele accommodatie binnen. De kajuit loopt door voor de mast. De kuip achter de opbouw, voor de bezaanmast, geeft goede beschutting tegen overkomend buiswater. Het schip heeft een geringe diepgang, maar wel een langere kiel. Bij minder helling zal ze daarom ook goed hoogte kunnen houden.

Opvallend is dat het roer geen uitsparing heeft voor de grote 2 bladschroef. Deze uitsparing zit in het doodhout aan de kiel. Dat is een goede oplossing, zeker als de schroef onder het zeilen in de juiste verticale stand kan worden vastgezet, door de aandrijflijn in zijn werk te zetten.

In 1954 begon Oehlmann zijn eigen ontwerpbureau in Travemunde. Zijn ontwerpen varieerden van 15 voet lengte tot een 350 voet Cruiseliner. Veel van zijn uitvindingen en toepassingen zijn nog actueel. Hij heeft veel gepubliceerd in de diverse internationale watersportbladen. Toen hij 70 jaar oud was heeft zijn oudste zoon de scepter van het ontwerpbureau overgenomen. Zelf heeft hij tot zijn dood nog zo’n 200 ontwerpen gemaakt. (Info uit The Encyclopedia of Yachtdesigners).

Extra gegevens voor rating
Rating 0.936
Rating spi 0.983
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Spinnaker van top
Grootzeil voorlijk 10.74 m
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron
Bezaan voorlijk 5.50 m
Bezaan onderlijk 2.30 m

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}