
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Hotse Hiddes |
VKSJ nummer | V1107 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | platgatgaffelkotter |
Bouwwijze | geklonken |
Ontwerper | J.P.G. THIEBOUT |
Bouwer/werf | Wiegmink en Zn., Thierenweg 5, Naarden |
Bouwjaar | 1928 |
Romp vorm | multiknikspant |
Breedte op de huid | 3.08m m. |
Toelatingsrapport | Download Hotse Hiddes |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | staal |
Motor | binnenboord diesel |
Waterverplaatsing | 3445 |
Kooktoestel | 1 |
Thuishaven | Jachthaven Lunenburg, Wijk bij Duurstede |
Geschiedenis | Met de aanmelding van de Hotze Hiddes is er weer eens een bijzonderheid toegevoegd aan VKSJ. Een ontwerp van J.P.G. Thiebout van voor 1928 (bouwjaar) met de kenmerken van ontwerper en tijd. Toelichtig van deze uitspraak: We kennen van de hand van deze ontwerper de sprietzeil catschoener Kraggenburg, de kubboot EVA en de Mees Toxopeus. Allemaal opvallende schepen. Opvallend door originaliteit en het opvallend gebruik van techniek en lijnen van weleer, in een niet eerder vertoonde samenstelling. Thiebout gebruikte concepten uit de visserij, mengde platte bodems met bolle vrijboorden, midzwaarden en dooskielen. Altijd was er wel een link naar specifieke funtionaliteten van visserschepen. De schepen van Tibaut zijn altijd een eerbetoon aan achtergrond en innovatie. Innovatie is het realiseren van nieuwe toepassing van bestaande technieken. Nu de Hotze Hiddes, ook een kenmerkend Thiebout ontwerp. Spantvorm ontleend aan Duitse vissersschepen Kenmerkend voor de werkwijze van Thiebout is bijvoorbeeld de toepassing van de multiknikspant. Daarbij valt op dat deze spantvorm reeds lang werd toegepast in de Fish Ewers in Noord Duitsland. Kenmerkend daarvan waren de vlakke bodem, waarbij de dooskiel breed was en daarmee ruimte bood aan een bun om de gevangen vis en daarvóór het aas fris en levend te houden. De Ewers waren en zijn goedlopende en hanteerbare schepen die de Noordduitse vissers destijds nodig hadden om hun visgronden te kunnen bevaren en bevissen. Bij wedstrijden van vissersschepen in het noorden van Duitsland, de Elbe- en de Wesermond met hun estuaria, is gebleken dat de Ewers snel lopende scheepjes waren. Bouwkundig kenmerk was dat net als bij schouwen in Nederland en bij dories in de VS en Canada het vlak in de breedte is beplankt. Wanneer in staal gebouwd wordt, is dit aspect niet van belang. De rompvorm van het schip is handig bij de bouw: de huidplaten worden maar in één richting rondgezet. Zeker bij het klinken van een stalen schip is dat een prettige bijkomstigheid. Altijd blijft het een hele klus om de lengtenaden te sluiten met strips van staal of omgehamerde gangranden. Comfortabele en vlotte boot In een rapport uit 1935 stelde de Scheepsmetingsdienst de waterverplaatsting vast op 3,445 ton. Het zal de moeite waard zijn om te zien hoe men erin geslaagd is om het gewicht van de Hotze Hiddes zover te beperken. Mogelijk hanteerde de scheepsmetingsdienst een bijzondere meetmethode. Met het zeiloppervlak van ca. 40m2 zal het schip goed lopen, zeker wanneer ze naast de kluiver ook nog een topzeil kan zetten en de nodige waterzeilen. Opvallend zijn de diepe zeeg van een vissersschip, in combinatie met een bolle opbouw, over een groot deel van de waterlijnlengte. Daardoor is er veel ruimte beschikbaar in het schip en ook veel ruimte om prettig aan dek plaats te nemen. Samenvattend, het is een bijzonder interessant schip met een heel bijzondere pedigree, uit een tijd van ver voor de oprichting van de VKSJ. |