
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Westerwindt |
VKSJ nummer | V1258 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Rogger 14 |
Ontwerper | Dick Lefeber |
Ontwerp jaar | 1969 |
Bouwer/werf | Eista Werf - Ammerzoden |
Bouwjaar | 1974 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | Doorgebouwd (S-Spant) |
Vorm van de achtersteven | kanohek |
Positie van het roer/td> | aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | Kits |
Lengte over stevens | 14 m. |
Breedte op de huid | 4.5 m. |
Materiaal romp | Kunststof, Polyester op houten spanten |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Radiaal |
Materiaal mast | Aluminium |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | vast, Drieblads |
Waterverplaatsing | 18000 |
Waarvan ballast | 7000 |
Ballastmateriaal | Lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aaanwezig |
Thuishaven | IJmuiden |
Geschiedenis | Beoordeling De Westerwindt is een kitsjacht van de hand van Dick Lefeber, een opvallend jacht van het type Rogger 14, een uit 1969 stammend ontwerp. Het is een rondspantkanohekker, in 1974 gebouwd bij de Eista werf te Ammerzoden. Het schip heeft een polyester romp met een doorgebouwde kiel waarin de ballast van 7 ton lood is ondergebracht, hetgeen haar voldoende stabiliteit geeft. De tuigage van 85 m2 is groot genoeg om haar zeilend goed vooruit te laten komen. De lange waterlijn en de goed gevormde romp werken daar ook zeker aan mee, ondanks de enorme vaste driebladschroef die onder de achtersteven hangt. Het geraffineerde ontwerp van het dek, gecombineerd met een bijzonder kleurenschema, geven het schip niet alleen een enorme ruimte, zowel binnen als aan dek, maar ook een bijzonder uiterlijk, waarbij een storende hoge opbouw is vermeden. Het schip is voldoende klassiek gelijnd om lidschip van de VKSJ te kunnen zijn. De blauwe band tussen de iets uitspringende ‘coveline’ en het teakhouten boeisel geeft de Westerwindt een duidelijke lijn over de hele lengte, terwijl de deklijn onderbroken wordt door de gangboorden langs de cockpit en het achterdeel van de kajuit vóór, subtiel weergegeven door de cremekleur van het gangboord en de rand van de cockpit en het wit van het verticale deel van de romp daartussen. Aanvullende gegevens De Rogger motorsailers werden in de periode 1969–1976 gebouwd bij Eista Werf in Ammerzoden en Nederhemert. De ontwerpen kwamen van Dick Lefeber (1927–2000), die ook bekend is van schepen als de Banjer en de Krammer. Zijn stijl kenmerkt zich door een combinatie van praktische robuustheid, klassieke lijnen en functioneel comfort.
De Roggers zijn gebouwd in polyester (GRP), wat in die tijd modern en vooruitstrevend was. Ze onderscheiden zich van moderne jachten doordat ze veel meer lijken op klassieke vissers- en werkschepen die vertaald zijn naar een comfortabele motorsailer. Het merk groeide uit tot een geliefd begrip bij zeilers die betrouwbaarheid, veiligheid en leefruimte belangrijker vinden dan snelheid. De Westerwindt is in commissie gegeven door de heer Terwindt in 1972, de kiel is gelegd in 1974. Ik heb haar gekocht in 2013, en heb regelmatig contact met de vorige eigenaar. Van 1991 tot en met 2005 heeft het schip in Frankrijk gevaren, daarna terug gekomen naar Nederland. Vanaf 2013 heb ik met regelmaat refit projecten uitgevoerd. Zo is het staand en lopend want vervangen, het zeilplan aangepast, verbeteringen aan het interieur en de motor uitgevoerd. Op dit moment wordt de motor, een MWM 229-6 gereviseerd om weer 25 jaar mee te kunnen. |