
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Westerwindt |
VKSJ nummer | V1258 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Rogger 14 |
Ontwerper | Dick Lefeber |
Ontwerp jaar | 1969 |
Bouwer/werf | Eista Werf - Ammerzoden |
Bouwjaar | 1974 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | Doorgebouwd (S-Spant) |
Vorm van de achtersteven | kanohek |
Positie van het roer/td> | aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | Kits |
Lengte over stevens | 14 m. |
Breedte op de huid | 4.5 m. |
Materiaal romp | Kunststof, Polyester op houten spanten |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Radiaal |
Materiaal mast | Aluminium |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | vast, Drieblads |
Waterverplaatsing | 18000 |
Waarvan ballast | 7000 |
Ballastmateriaal | Lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aaanwezig |
Thuishaven | IJmuiden |
Geschiedenis | De Rogger motorsailers werden in de periode 1969–1976 gebouwd bij Eista Werf in Ammerzoden en Nederhemert. De ontwerpen kwamen van Dick Lefeber (1927–2000), die ook bekend is van schepen als de Banjer en de Krammer. Zijn stijl kenmerkt zich door een combinatie van praktische robuustheid, klassieke lijnen en functioneel comfort.
De Roggers zijn gebouwd in polyester (GRP), wat in die tijd modern en vooruitstrevend was. Ze onderscheiden zich van moderne jachten doordat ze veel meer lijken op klassieke vissers- en werkschepen die vertaald zijn naar een comfortabele motorsailer. Het merk groeide uit tot een geliefd begrip bij zeilers die betrouwbaarheid, veiligheid en leefruimte belangrijker vinden dan snelheid. De Westerwindt is in commissie gegeven door de heer Terwindt in 1972, de kiel is gelegd in 1974. Ik heb haar gekocht in 2013, en heb regelmatig contact met de vorige eigenaar. Van 1991 tot en met 2005 heeft het schip in Frankrijk gevaren, daarna terug gekomen naar Nederland. Vanaf 2013 heb ik met regelmaat refit projecten uitgevoerd. Zo is het staand en lopend want vervangen, het zeilplan aangepast, verbeteringen aan het interieur en de motor uitgevoerd. Op dit moment wordt de motor, een MWM 229-6 gereviseerd om weer 25 jaar mee te kunnen. |