
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | De Liefde |
VKSJ nummer | V1257 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Frans Maas Calypso 43 |
Ontwerper | Frans Maas |
Ontwerp jaar | 1969 |
Bouwer/werf | Frans Maas Breskens |
Bouwjaar | 1969 |
Romp vorm | S-Spant |
Minumum diepgang | 1.65 m. |
Vorm van de achtersteven | Jachthek |
Positie van het roer/td> | Aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | Kits |
Lengte over stevens | 13 m. |
Breedte op de huid | 3.75 m. |
Materiaal romp | Kunststof, Polyester |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Recht |
Materiaal opbouw | Composiet hout epoxy |
Materiaal mast | Aluminium |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | Drieblad vast |
Waterverplaatsing | 18000 |
Waarvan ballast | 6000 |
Ballastmateriaal | Lood |
Thuishaven | Edam |
Geschiedenis | Beoordeling De Calypso 43 is een prachtig ontwerp van Frans Maas. Een schip om verliefd op te worden, een kitsgetuigde klassieke S-spant, maar relatief ondiep – 1.60 meter bij een lengte van 13 meter – met een lange kiel, aan de voorzijde nauwelijks weggesneden en een diepe romp met geprononceerde kimmen, die het jacht een grote aanvangsstabiliteit geven, en een sierlijk jachthek. Het is een trend die door Frans Maas zo’n tien jaar eerder met de Breeon was ingezet. De grotere Calypso meet 13 x 3.75 meter. Het zijn jachten waarin je je op zee behaaglijk voelt. Ze werden ontworpen voor uitvoering in staal, maar werden later in polyester met 2 á 3 cm dikte uitgevoerd, waarmee het relatief zware schepen bleven. Ze heet de Liefde, hoe mooi wil je het hebben? De Liefde heeft een polyester romp en een composiete opbouw, uitgevoerd in hout/epoxy, een waterverplaatsing van 18 ton met 6 ton loodballast. Wanneer er niet gezeild wordt zorgt een dieselmotor met een drieblads vaste schroef voor de voortstuwing. Aanvullende gegevens Schip is gebouwd als bouwnummer 250 van de Frans Maas ontwerpen. Heeft twee maal de wereld rond gezeild |