
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Søta |
VKSJ nummer | VKSJ1231 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Noorse Jol |
Bouwwijze | karveel geklonken |
Ontwerper | Dekker & Weinholt |
Ontwerp jaar | 1945 |
Bouwer/werf | Dekker & Weinholt |
Romp vorm | S-Spant |
Vorm van de kiel | Doorgebouwd |
Maximum diepgang | 85 m. |
Vorm van de achtersteven | Spitsgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven |
Tuigvorm | Sloep |
Lengte over stevens | 7 m. |
Breedte op de huid | 2.4 m. |
Materiaal romp | Hout, karveel koper geklonken |
Materiaal opbouw | Hout |
Materiaal mast | Hout |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | Vast Driebladsschroef |
Waterverplaatsing | 5000 |
Waarvan ballast | 1000 |
Ballastmateriaal | Lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Wassenaar |
Geschiedenis | De Søta is een Noorse Jol uit 1945, ontworpen en gebouwd bij Dekker en Weinholt. De Søta is karveel geklonken en heeft een doorgebouwde kiel. Ze heeft een spitsgat met aangehangen roer. Ze is 7 m lang, 2.4 m breed en steekt 0.85 m. Søta, geschreven met een O met een schuine streep erdoor, betekent liefje of schoonheid. Dit past m.i. wel bij dit scheepje. De term Noorse Jol is op zich niet correct, maar dat komt vaker voor met woorden die in de volksmond zijn ontstaan. Het woord jol heeft verbinding met het Scandinavisch begrip julle. Een julle heeft een spiegel, de Søta heeft een punt. Jol is het verzamelbegrip geworden voor een bijbootje, om naar de wal te roeien. Een jol waarop een kajuit staat en waarmee wordt gezeild heeft een spiegel. De Søta heeft geen spiegel. In Scandinavië heet het daarom een ‘spissgat’. En om het allemaal rond te krijgen is deze ‘spisgatt’ een schatje. Heerlijk recht door zee, heel goed handelbaar en prettig varend. Op de foto is dit met een oogopslag zichtbaar. In moderne spraak past de term YSWYG (You See What You Get). Ik zie best wat onderhoud, schuren en lakken, maar dat is gegeven de omvang van de boot heel doenlijk. Je moet niet te veel haast hebben. Heb je dat wel, dan moet je een andere boot kopen. De Søta is een vriendelijk scheepje, voorzien van allerlei gemakken. Its all in the name ‘SCHATJE’! Het schip is in 2024 gerestaureerd en de huid is in epoxy gezet . |