| Status schip | Toegelaten |
| Naam schip | Jan van Hout |
| VKSJ nummer | VKSJ1229 |
| Varend monument | Ja |
| Type schip | Verlengde Boemerang |
| Bouwwijze | hout, overnaads geklonken |
| Ontwerper | Door Doevedans aangepast ontwerp Kroes |
| Ontwerp jaar | 1964 |
| Bouwer/werf | Doevedans |
| Bouwjaar | 1977 |
| Romp vorm | S-Spant |
| Vorm van de kiel | Doorgebouwd (S-Spant) |
| Maximum diepgang | 1.35 m. |
| Vorm van de achtersteven | Platgat |
| Positie van het roer/td> | Aan achterzijde kiel en achtersteven |
| Tuigvorm | Torensloep |
| Lengte over stevens | 9.03 m. |
| Breedte op de huid | 2.6 m. |
| Materiaal romp | Hout, hout |
| Materiaal opbouw | Hout |
| Materiaal mast | Aluminium |
| Motor | Binnenboord Diesel |
| Waterverplaatsing | 3200 |
| Waarvan ballast | 1600 |
| Ballastmateriaal | Gietijzer |
| Kooktoestel | aanwezig |
| Toilet | aanwezig |
| Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
| Thuishaven | Almere |
| Geschiedenis | De bouw van het schip is in 1964 gestart op de werf Doevendans in Sneek. Door omstandigheden heeft het 14 jaar geduurd totdat het project afgerond was. Het is een gewijzigd ontwerp van Kroes uit Kampen. Van de originele Boemerang zijn de maten 7.45 x 2.22 bij een diepgang van 1.15. De werf Doevendans heeft het schip vergroot tot 9.03 x 2.60 bij een diepgang van 1.35. Mahonie op eiken spanten. en ongeveer 2500 koperen klinknagels. |







