| Status schip | Toegelaten |
| Naam schip | Brutus |
| VKSJ nummer | V1266 |
| Varend monument | Ja |
| Type schip | S-spantjachthektorensloep |
| Bouwwijze | composiet, teak op stalen spanten |
| Ontwerper | W.F. Bouhuijs |
| Ontwerp jaar | 1937 |
| Bouwer/werf | W.F. Bouhuijs, Durgerdam |
| Bouwjaar | 1937 |
| Romp vorm | S-spant |
| Vorm van de kiel | doorgebouwd |
| Maximum diepgang | 1.00 m. |
| Vorm van de achtersteven | jachthek |
| Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan achterzijde kiel |
| Tuigvorm | torensloep |
| Lengte over stevens | 9.00 m. |
| Breedte op de huid | 2.50 m. |
| Materiaal romp | , hout |
| Materiaal opbouw | hout |
| Materiaal mast | hout |
| Motor | binnenboord diesel |
| Schroef type | drieblads vaste schroef |
| Waterverplaatsing | 4000 kg |
| Waarvan ballast | 1500 kg |
| Ballastmateriaal | gietijzer |
| Kooktoestel | aanwezig |
| Toilet | aanwezig |
| Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
| Thuishaven | Haarlem (winter), Makkum (zomer) |
| Geschiedenis | Bouhuijs, bouwnummer 101, 1937 W.F Bouhuijs was de vader van Piet Bouhuijs, die naam verwierf als o.a. bouwer van snelle houten folkboats. Piets vader stichtte de werf, bouwde vletten, sloepen en reddingboten voor diverse scheepvaartmaatschappijen, ook voor de Koninklijke Marine, maar ook plezierjachten. De huidige Brutus is in het archief van de werf opgenomen als ‘101 Jacht 9.10 Golta 1937’. Van de stalen spanten van de Brutus zijn er inmiddels vier vervangen vanwege corrosie. |








