
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Dama di Bellagio |
VKSJ nummer | VKSJ1256 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Scherenkruiser 30 |
Ontwerper | Harry Rasmussen |
Ontwerp jaar | 1908 |
Bouwer/werf | Beck & Söhne |
Bouwjaar | 1998 |
Romp vorm | S-Spant |
Vorm van de kiel | Doorgebouwd (S-spant) |
Minumum diepgang | 1.5 m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | Gescheiden van kiel, vrijstaand (balansroer) |
Tuigvorm | Sloep |
Breedte op de huid | 2.2 m. |
Materiaal romp | Hout Epoxy, hout |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Recht |
Materiaal opbouw | Hout |
Materiaal mast | Aluminium |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | Klapschroef |
Waterverplaatsing | 2800 |
Waarvan ballast | 900 |
Ballastmateriaal | Lood |
Thuishaven | Amsterdam |
Geschiedenis | Beoordeling Met deze aanmelding, word ik weer in contact gebracht met mijn oude passie, de scherenkruiser! Deze klasse is in 1908 opgericht door het Zweedse watersportverbond, waarbij besloten werd om meteen maar de hele wedstrijdzeilsport in Zweden in te richten: men benoemde de volgende klassen: de 15 m2, de 22m2, de 30m2, de 40 m2, de 45m2 de 55 m2, de 70m2, de 95m2, de 120m2 en tot slot de150m2 klasse. Duitsers kennen het begrip ‘des Guten zufiehl en ook Klein aber fein!’ Bijgevolg zijn in Duitsland de hele grote scherenkruisers niet populair geworden. Oorspronkelijk was het de bedoeling om relatief goedkope boten te realiseren, waarbij het omvang van het tuig bepalend was voor de klasse, Op zich een aantrekkelijk idee, maar al snel bleek dat de romp qua sterkte bij het tuig moest passen. Vandaar dat per klasse vervolgens nadere eisen werden gesteld. De belangrijkste regelaanpassing vond in 1925 plaats. Kleine verfijningen in latere jaren betroffen de minimale vrijboordhoogte en vereisten m.b.t. de tuigage. Al met al zijn de ontstane scherenkruiserklassen meer volwassen en uitgewogen geworden, hetgeen aan hun zeewaardigheid heeft bijgedragen. De Dama di Bellagio is een recent product van deze ontwikkelingen, waarbij de 30 m2 klasse in belangrijke mate de plek van de 40m2 klasse heeft ingenomen. De 30m2 heeft zich daarbij stilletjes (!) ontwikkeld tot een eenheids klasse waarvan de Dama een voorbeeld is. Als je onder de romp van de Dama kijkt (dat klinkt gekker dan het is!) valt als eerste de kiel op waaraan het roer ontbreekt, dat is vrijstaand aan het einde van de waterlijn geplaatst met een vrijwel verticale roeras. Zo kreeg sw scherenkruiser het onderwaterschip van een Soling. Feitelijk is het daardoor geen scherenkruiser meer! You win some, you loose some! Hierover is in Duitsland en Zweden bijna net zoveel discussie geweest als bij de VKSJ over polyester als bouwmateriaal. In Zweden is het besluit genomen om in de bouwvoorschriften niets te wijzigen. Daar was ik voorstander van. Aanvullende gegevens Schip is 1998 in Duitsland bij Beck und Söhne gebouwd. De boot heeft altijd gevaren op het Comomeer en is 2018 verkocht na overlijden eigenaar aan Carlo Tettamanzi (Bellagio Sailing) |