
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Libra |
VKSJ nummer | V1244 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | SImplexus |
Ontwerper | J.K. Gipon |
Ontwerp jaar | 1958 |
Bouwer/werf | Zelfbouw R. Dijkman |
Bouwjaar | 1959 |
Romp vorm | Knikspant |
Vorm van de kiel | Aangezette Kiel , Integraal (o.a. Waarschip) |
Minumum diepgang | 0.85 m. |
Vorm van de achtersteven | Platgat |
Positie van het roer/td> | Gescheiden van Kiel, aan scheg |
Tuigvorm | Sloep |
Lengte over stevens | 6.50 m. |
Breedte op de huid | 2.20 m. |
Materiaal romp | Hout, gevormd plankhout, Maak een keuze, Maak een keuze, Maak een keuze |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Recht |
Materiaal opbouw | Hout |
Materiaal mast | Hout |
Motor | Buitenboord electrisch |
Waterverplaatsing | 2000 |
Waarvan ballast | 375 |
Ballastmateriaal | Staal |
Thuishaven | Watersport vereniging Schiphol |
Geschiedenis | De Libra is in 1959/60 gebouwd door mijn opa, in zijn achtertuin in Amstelveen.
Mijn opa heeft verschillende (visuele) aanpassingen gedaan op het ontwerp. De romp is vervaardigd van het toen nieuwe Bruynzeel Marine hechthout, in tegenstelling tot de eiken delen van het oorspronkelijke ontwerp. Een aantal jaren na de tewaterlating heeft mijn opa er nog een teak houten dek op de boot aangebracht. Nadat mijn opa in 1998 plots overleed is de boot noodgedwongen verkocht. In 2001 is de boot overgenomen door ton Beugelsdijk. Hij lag toen in Amsterdam en half onderwater. Ton heeft de boot naar Lisse gebracht alwaar hij heeft getracht de boot te restaureren. Dit is door omstandigheden niet gelukt. In 2020 heb ik de boot teruggevonden via een oproep op internet, en in het einde van dat jaar is de boot in mijn bezit gekomen. Ik heb een fotoalbum en schetsen van de bouw. De waterkampioen waar de schaaltekening in staat. Alsmede een schaalmodel van het scheepje.
De Libra hoort bij de VKSJ thuis omdat het een écht klassiek Nederlands scheepje is. Daarbij is de Libra, na 65 jaar, nog steeds in de familie en dus met recht varend erfgoed te noemen. |