
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Ziva |
VKSJ nummer | V1243 |
Type schip | Koopmans kustvaarder I |
Bouwwijze | gelast |
Ontwerper | Koopmans |
Romp vorm | S-Spant |
Minumum diepgang | 1.40 m. |
Maximum diepgang | 1.40 m. |
Vorm van de achtersteven | Platgat |
Positie van het roer/td> | aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | kotter |
Breedte op de huid | 2.55 m. |
Materiaal romp | staal, staal |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | Staal |
Materiaal mast | Aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast drieblads |
Waterverplaatsing | 5000 |
Waarvan ballast | 2000 |
Ballastmateriaal | Lood |
Thuishaven | Amsterdam |
Geschiedenis | De Ziva is een Koopmans Kustvaarder 1 met alle kenmerken van een typisch Koopmans ontwerp. Een lange, relatief slanke romp met een ruim vrijboord en een diepe S-spant maken dat een kleine opbouw achter de mast voldoende ruimte voor de accommodatie biedt. De ruime kuip is diep genoeg om achter de opbouw met sprayhood comfortabele beschutting te bieden. De donkerblauwe vrijboorden kleuren mooi bij het ivoorkleurige dek en opbouw. De Koopmans ontwerpen laten ook altijd een vrijwel rechtopstaande, iets rond gezette spiegel zien. De doorgestoken roerkoning staat veelal vrijwel verticaal aan de achterzijde van de doorgebouwde kiel. Koopmans tekent meestal een hoog zeilplan. De Kustvaarder 1 is met een waterverplaatsing van 5 ton waarvan 2 ton lood ballast niet erg zwaar gebouwd. De werven in Nederland konden met vrij dun staal mooi strak bouwen! Zo werd een vlot zeilend schip gerealiseerd, een mooie bijdrage aan het plaatje van de Nederlandse watersport van de jaren ‘60 van de vorige eeuw. |