
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Willemien |
VKSJ nummer | V1237 |
Varend monument | Ja |
Type schip | OE32 |
Ontwerper | Olle Enderlein |
Ontwerp jaar | 1971 |
Bouwer/werf | Sundeved Yachtvaert |
Bouwjaar | 1984 |
Romp vorm | S-Spant |
Vorm van de achtersteven | Spitsgat |
Positie van het roer/td> | Aangehangen |
Tuigvorm | Sloep |
Lengte over stevens | 11.50 m. |
Breedte op de huid | 3.16 m. |
Materiaal romp | Kunststof, Maak een keuze, Maak een keuze, Maak een keuze, Polyester |
Materiaal zeilen | Dacron |
Snit zeilen | Recht |
Materiaal mast | Aluminium |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | Klapschroef |
Waterverplaatsing | 6800 |
Waarvan ballast | 2750 |
Ballastmateriaal | Gietijzer |
Thuishaven | Kappeln Duitsland |
Geschiedenis | Beoordeling De Willemien is een prachtige spitsgatter van de hand van Olle Enderlein. Het is een jacht van het type OE 32, een S-spant met een lange kiel. In verhouding tot de lengte over de stevens van het schip heeft ze een grote waterlijnlengte. Om een wat grotere voordriehoek te creëren heeft Enderlein het ontwerp voorzien van een stevige boegspriet. Opvallend is dat de rompoverhangen erg beperkt zijn, zowel achter als voor. Het kielprofiel is aan de voorzijde sterk weggesneden, terwijl de achterstevenbalk, zoals bij alle Scandinavische spitsgatters, sterk achterover helt. Mogelijk speelde vrees voor loefgierigheid bij de OE32 ook een reden om een boegspriet toe te voegen, ondanks het achterlijke lateraalpunt ten opzichte van het zeilpunt. In wezen is dit onnodig. De loefgierigheid is niet het gevolg van een onbalans tussen kielprofiel en tuigplan, veeleer is sprake van een loevend krachtenkoppel van de kiel die onder helling aan loefzijde remt en het tuig dat onder helling aan lijzijde stuwt. Hoe meer helling, hoe meer loefgierigheid. De oorzaak daarvan is echter doorgaans een gebrek aan twist in de zeilen, vanwege een te strak aangehaalde grootschoot en/of een scheppend zeil. Dit effect wordt nog eens versterkt door de in de jaren ‘60 van vorige eeuw in zwang gekomen toptuigage, die veel power boven in het voorzeil oplevert, hetgeen extra helling en dus loefgierigheid met zich meebrengt. Een mooi slank en hoog tuig leidt snel tot extra loefgierigheid die met roeruitslag moet worden tegengegaan. Het diepe smalle roer van een mooie spitsgatter als de Willemien vraagt weinig kracht aan de helmstok om het een stevige uitslag te geven. Je voelt niet onmiddellijk dat de handrem wordt aangetrokken en het schip met de neus in de wind wil draaien. Oplettend zeilen is hier het parool. Wat hierboven besproken is zegt niets over de kwaliteit van het ontwerp van de Willemien. Die is buiten kijf. Olle Enderlein is beroemd door de esthetische kwaliteit van zijn ontwerpen. Hier geldt dat wat er goed uitziet doorgaans ook goed vaart. Evenwichtigheid in een ontwerp is bijna altijd een vorm van kwaliteit, zoals harmonie een pleaser is for the eye! Aanvulling eigenaar Bouwjaar romp medio 1984 bij Sundeved Yachtvaerft nr 150 Afgetimmerd 1986 Nyborg door Teit Kjeldersgard |