• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1235 Alert

V1235 Alert

04/12/2024

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Alert
VKSJ nummer V1235
Varend monument Ja
Type schip ketch
Bouwwijze karveel, kopergeklonken
Ontwerper Philip Rhodes
Ontwerp jaar 1948
Bouwer/werf W.F. Stone, Alameda, California, USA
Bouwjaar 1948
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Maximum diepgang 2.60 m m.
Vorm van de achtersteven jachthek
Positie van het roer/td> aan achterzijde kiel, doorgestoken
Tuigvorm torenyawl
Lengte over stevens 19 m m.
Breedte op de huid 4.50 m m.
Materiaal romp , hout
Materiaal opbouw hout
Materiaal mast hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type 3-blads vaste schroef
Waterverplaatsing 30.000
Waarvan ballast 16.000
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Toilet aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Medemblik
Geschiedenis

Stel u voor, u bent een zeiljacht. Ja, u leest het goed: u hebt geen zeiljacht, u bent een zeiljacht. U bent geboren in 1948, uw wieg stond in San Francisco in de Verenigde Staten. U bent inmiddels de 70 jaar gepasseerd en dat begint behoorlijk aan uw houten spanten te vreten. U ligt na een prachtig leven van wedstrijden en wereldreizen dan ook al jaren op het droge, in Nederland inmiddels, en uw conditie is daardoor steeds verder achteruitgegaan. Uw naden zijn opengetrokken, uw twee masten liggen ergens stof te vangen, uw dek is eraf gesloopt en volgens velen die er verstand van zeggen te hebben is het tijd voor de man met de kettingzaag. Wat is dan het enige dat u voor het schijnbaar onvermijdelijke kan behoeden?

Dat is uw schoonheid, mijn beste, uw klassieke schoonheid!

Toen een vriend van Frans Brandjes hem het zeiljacht Alert cadeau wilde doen voelde hij nattigheid. Een volledig houten schip dat al geruime tijd geen water had gezien, 63 voet maar liefst, het leek erop dat hij met een scheepslading achterstallig onderhoud werd opgezadeld. Maar toen Frans het schip onder ogen kreeg, won haar aantrekkingskracht het al snel van zijn argwaan. En hoezeer hij zijn verliefdheid ook onder controle probeerde te houden, naarmate hij zich meer in de historie van Alert verdiepte, groeide zijn verlangen om haar te redden.

Alert is een ontwerp van een van de meest veelzijdige en productieve jachtontwerpers van de vorige eeuw, de Amerikaan Philip Leonard Rhodes (1895-1974). Hij maakte naam met zijn snelle en fraaie ontwerpen waarmee hij meermalen succes boekte in de Bermuda en Fastnet races en in trans-Atlantische wedstrijden. In totaal tekende Rhodes voor zo’n 390 ontwerpen. Alert werd gebouwd in opdracht van een Amerikaanse grootindustrieel en ging in 1949 te water bij de Lester Stone Yard in Alameda, Californië. Een prachtig ranke, laag opgebouwde tweemast cruiser met fraaie overhangen en een comfortabele ‘center cockpit’. Niet als racer gebouwd, maar zichtbaar verwant aan dat andere Philip Rhodes ontwerp Carina II dat te boek staat als een van de meest succesvolle oceaanracers aller tijden.

De restauratie waarmee Frans, samen met zijn vriendin Yvonne, in 2017 begon, stond dus van meet af aan in het teken van een geweldige belofte: een nieuw leven voor dit klassieke jacht van tijdloze schoonheid. Maar wie de voortgang van de werkzaamheden op Watersport-tv heeft gevolgd, beseft hoeveel doorzettingsvermogen er nodig is geweest om dit project tot een goed einde te brengen. Doorzettingsvermogen en optimisme, denk ik eerlijk gezegd. Want als ik Frans hoor zeggen ‘Alles valt eigenlijk mee’ terwijl een aflevering later de vlonders door de kajuit drijven weet ik zeker dat we hier met een onverbeterlijke optimist te maken hebben. Gelukkig maar.

Stel u voor, u bent een zeiljacht. En u hoort ze praten over kettingzagen en aanstekers. Dan bent u blij als u Frans en Yvonne tegenkomt.

Aanvullende gegevens:

Het schip is in 1948 gebouwd bij W.F. Stone in California. Opdrachtgever was K.K. Bechtel, die daarvoor bij dezelfde werf het jacht Stenta had laten bouwen. De Alert is uitgerust met een eigenaarshut en een kapiteinshut, met ieder een toilet. Bechtel wilde geen enkel stukje staal in zijn schip hebben. Daarom is gekozen voor monel, een legering uit 65% nikkel, 30% koper en verder kleinere percentages ijzer, mangaan, silicium, koolstof en soms aluminium.  We kregen de boot zonder dek en verschansing en hebben drie jaar over de restauratie gedaan. We hebben er inmiddels een rondje Denemarken mee gevaren en de boot zeilt fantastisch.


Antigua Panerai Classic Yacht Regatta 08

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}