Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Alert |
VKSJ nummer | V1235 |
Varend monument | Ja |
Type schip | ketch |
Bouwwijze | karveel, kopergeklonken |
Ontwerper | Philip Rhodes |
Ontwerp jaar | 1948 |
Bouwer/werf | W.F. Stone, Alameda, California, USA |
Bouwjaar | 1948 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 2.60 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | torenyawl |
Lengte over stevens | 19 m m. |
Breedte op de huid | 4.50 m m. |
Materiaal romp | , hout |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 30.000 |
Waarvan ballast | 16.000 |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Medemblik |
Geschiedenis | Het schip is in 1948 gebouwd bij W.F. Stone in California. Opdrachtgever was K.K. Bechtel, die daarvoor bij dezelfde werf het jacht Stenta had laten bouwen. De Alert is uitgerust met een eigenaarshut en een kapiteinshut, met ieder een toilet. Bechtel wilde geen enkel stukje staal in zijn schip hebben. Daarom is gekozen voor monel, een legering uit 65% nikkel, 30% koper en verder kleinere percentages ijzer, mangaan, silicium, koolstof en soms aluminium. We kregen de boot zonder dek en verschansing en hebben drie jaar over de restauratie gedaan. We hebben er inmiddels een rondje Denemarken mee gevaren en de boot zeilt fantastisch. |