
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Alert |
VKSJ nummer | V1235 |
Varend monument | Ja |
Type schip | ketch |
Bouwwijze | karveel, kopergeklonken |
Ontwerper | Philip Rhodes |
Ontwerp jaar | 1948 |
Bouwer/werf | W.F. Stone, Alameda, California, USA |
Bouwjaar | 1948 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 2.60 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | aan achterzijde kiel, doorgestoken |
Tuigvorm | torenyawl |
Lengte over stevens | 19 m m. |
Breedte op de huid | 4.50 m m. |
Materiaal romp | , hout |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 30.000 |
Waarvan ballast | 16.000 |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Medemblik |
Geschiedenis | Stel u voor, u bent een zeiljacht. Ja, u leest het goed: u hebt geen zeiljacht, u bent een zeiljacht. U bent geboren in 1948, uw wieg stond in San Francisco in de Verenigde Staten. U bent inmiddels de 70 jaar gepasseerd en dat begint behoorlijk aan uw houten spanten te vreten. U ligt na een prachtig leven van wedstrijden en wereldreizen dan ook al jaren op het droge, in Nederland inmiddels, en uw conditie is daardoor steeds verder achteruitgegaan. Uw naden zijn opengetrokken, uw twee masten liggen ergens stof te vangen, uw dek is eraf gesloopt en volgens velen die er verstand van zeggen te hebben is het tijd voor de man met de kettingzaag. Wat is dan het enige dat u voor het schijnbaar onvermijdelijke kan behoeden? Dat is uw schoonheid, mijn beste, uw klassieke schoonheid! Toen een vriend van Frans Brandjes hem het zeiljacht Alert cadeau wilde doen voelde hij nattigheid. Een volledig houten schip dat al geruime tijd geen water had gezien, 63 voet maar liefst, het leek erop dat hij met een scheepslading achterstallig onderhoud werd opgezadeld. Maar toen Frans het schip onder ogen kreeg, won haar aantrekkingskracht het al snel van zijn argwaan. En hoezeer hij zijn verliefdheid ook onder controle probeerde te houden, naarmate hij zich meer in de historie van Alert verdiepte, groeide zijn verlangen om haar te redden. Alert is een ontwerp van een van de meest veelzijdige en productieve jachtontwerpers van de vorige eeuw, de Amerikaan Philip Leonard Rhodes (1895-1974). Hij maakte naam met zijn snelle en fraaie ontwerpen waarmee hij meermalen succes boekte in de Bermuda en Fastnet races en in trans-Atlantische wedstrijden. In totaal tekende Rhodes voor zo’n 390 ontwerpen. Alert werd gebouwd in opdracht van een Amerikaanse grootindustrieel en ging in 1949 te water bij de Lester Stone Yard in Alameda, Californië. Een prachtig ranke, laag opgebouwde tweemast cruiser met fraaie overhangen en een comfortabele ‘center cockpit’. Niet als racer gebouwd, maar zichtbaar verwant aan dat andere Philip Rhodes ontwerp Carina II dat te boek staat als een van de meest succesvolle oceaanracers aller tijden. De restauratie waarmee Frans, samen met zijn vriendin Yvonne, in 2017 begon, stond dus van meet af aan in het teken van een geweldige belofte: een nieuw leven voor dit klassieke jacht van tijdloze schoonheid. Maar wie de voortgang van de werkzaamheden op Watersport-tv heeft gevolgd, beseft hoeveel doorzettingsvermogen er nodig is geweest om dit project tot een goed einde te brengen. Doorzettingsvermogen en optimisme, denk ik eerlijk gezegd. Want als ik Frans hoor zeggen ‘Alles valt eigenlijk mee’ terwijl een aflevering later de vlonders door de kajuit drijven weet ik zeker dat we hier met een onverbeterlijke optimist te maken hebben. Gelukkig maar. Stel u voor, u bent een zeiljacht. En u hoort ze praten over kettingzagen en aanstekers. Dan bent u blij als u Frans en Yvonne tegenkomt. Aanvullende gegevens: Het schip is in 1948 gebouwd bij W.F. Stone in California. Opdrachtgever was K.K. Bechtel, die daarvoor bij dezelfde werf het jacht Stenta had laten bouwen. De Alert is uitgerust met een eigenaarshut en een kapiteinshut, met ieder een toilet. Bechtel wilde geen enkel stukje staal in zijn schip hebben. Daarom is gekozen voor monel, een legering uit 65% nikkel, 30% koper en verder kleinere percentages ijzer, mangaan, silicium, koolstof en soms aluminium. We kregen de boot zonder dek en verschansing en hebben drie jaar over de restauratie gedaan. We hebben er inmiddels een rondje Denemarken mee gevaren en de boot zeilt fantastisch. |