• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1225 Freya

V1225 Freya

20/08/2024

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Freya
VKSJ nummer V1225
Type schip One-off
Ontwerper Harald Christensen
Ontwerp jaar 1983
Bouwer/werf Zelf gebouwd door toenmalige eigenaar
Bouwjaar 1986
Romp vorm Rondspant
Vorm van de kiel Vinkiel , Aangezette kiel
Maximum diepgang 2.00 m.
Maximum diepgang bij midzwaard/hefkiel 2.00 m.
Vorm van de achtersteven Jachthek
Positie van het roer/td> gescheiden van kiel, vrijstaand (balansroer)
Tuigvorm Torensloep
Lengte over stevens 13.12 m.
Breedte op de huid 3.20 m.
Materiaal romp Kunststof, kunststof
Materiaal opbouw Hout
Materiaal mast Aluminium
Motor Binnenboord Diesel
Schroef type Klapschroef
Waterverplaatsing 7500
Waarvan ballast 2880
Ballastmateriaal Lood
Kooktoestel aanwezig
Toilet aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Høvik, Noorwegen
Geschiedenis

In 1981 kreeg Harald Christensen de aandrang iets groots te gaan verrichten. Hij besloot zelf een zeiljacht te bouwen. Hij liet zich inspireren door een bekende Zweed, Peter Norlin, de ontwerper van de Omega 42, een prachtig kajuitzeiljacht, geheel los van ORC, IOR, IRC en ORC regels ontworpen. Het schip heeft alle kwaliteit die een goede jachtarchitect in een jachtontwerp kan stoppen. De Omega 42 is dan een goed uitgangspunt om de gedachten te bepalen.

Harald Christensen werkte voor een jachtwerf, echter niet als bouwer, maar als accountant. Maar dan weet je wel waar Abraham de mosterd haalt! Qua opzet en maatvoering is de Freya dicht bij het Omega 42 idee gebleven. Toen ze in 1986 te water gelaten werd was de Trine VI zoals ze toen heette, 13.12 m lang in plaats van 12.80 m lengte over dek van de Omega 42, die een naar voren hellende spiegel heeft, 3.20 m breed (in plaats van 3.10 m), met een diepgang van 2 m in plaats van 1,67 m. Al met al geen grote verschillen. Het relatief kleinere ballastaandeel van 38,4% (in plaats van 50,06%) wordt gecompenseerd door de diepere kiel van 2 meter en de iets grotere breedte van de Freya/Trine VI.

Ze heeft volgens ontwerp een ‘dry weight’ van 7.500 kg, met een ballast van 2880 kg. Opvallend maar begrijpelijk wordt de Trine VI met de helmstok gestuurd. De diepe korte vinkiel en het diepe, smalle spaderoer, waarvan zeker 25% van het oppervlak voor de roeras zit, zal supergevoelig sturen en een groot stuurwiel volstrekt overbodig maken.

De Trine is op zijn kop gebouwd met gezaagde schotten en spanten, waarlangs stringers werden bevestigd. Als kernmateriaal is divinycell schuim gebruikt, dat watervast en zeer stabiel is. Daarna is de GRP huid aangebracht. De opbouw van het schip is van mahonie. Samen met het teak dek geeft dat een mooie klassieke uitstraling. Dit wordt nog eens versterkt door het klassieke jachthek met doorgestoken roer en achterover hellende spiegel.

Het tuigage is efficiënt en effectief: fractioneel met een enkele spreader met een knikzalinkje waar het voorstag aangrijpt aan de doorgestoken mast. De mast kan eenvoudig worden getrimd met behulp van achterstag, de bakstagen geven steun aan de mast, waardoor het voorlijk van de fok niet doorzakt. De mast van de Freya mag wel wat valling naar achteren hebben, in combinatie met een beperkte buiging achterwaarts tussen lummelbeslag en aangrijpingspunt van het voorstag. Dat wordt bereikt door de masttop wat achterover te trekken met behulp van het achterstag, waarbij de mast ter plekke van de zaling voorwaarts wordt afgesteund. Zo wordt voorkomen dat het grootzeil door het achterwaarts doorzakken van de mast veel boller wordt en de boot wordt overpowered, wat tot sterke loefgierigheid en grote roerdruk zou leiden.

Nota bene dit tuigplan wordt ook door een draak gevoerd! Voordeel is de enorme trimbaarheid en de aanpasbaarheid aan alle omstandigheden.

Harald Christensen, de vorige eigenaar, bouwde de Trine VI in zijn achtertuin. Artikelen uit de lokale kranten over de tewaterlating en over Harald’s ‘droomschip’ zijn in het bezit van de nieuwe eigenaar, evenals de oorspronkelijke door Christensen vervaardigde tekeningen.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}