• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1223 Delta

V1223 Delta

20/06/2024

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Delta
VKSJ nummer V1223
Varend erfgoed Ja
Type schip Zeiljacht
Ontwerper G. van Aller
Ontwerp jaar 1947
Bouwer/werf Scheepswerf Van Brussel te Hasselt
Bouwjaar 1948
Romp vorm V-Spant
Vorm van de kiel Doorgebouwd
Minumum diepgang 1,5 m.
Maximum diepgang 1,5 m.
Vorm van de achtersteven kanohek
Positie van het roer/td> Aan achterzijde Kiel, Doorgestoken
Tuigvorm Kotter
Lengte over stevens 10,35 m.
Breedte op de huid 3 m.
Materiaal romp Staal, staal
Materiaal opbouw Staal
Materiaal mast Hout
Motor Binnenboord Diesel
Schroef type Tweeblads, vast
Waterverplaatsing 8000
Waarvan ballast 3000
Ballastmateriaal Beton
Kooktoestel aanwezig
Toilet aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Akersloot
Geschiedenis

 

Met de aanmelding van de Delta(2) kregen wij een wel heel bijzonder schip voorgeschoteld. De Delta is een ontwerp van G. van Aller uit 1947. Het schip werd gebouwd in 1948 bij Scheepswerf Van Brussel te Hasselt. De Delta is een schip waarvan de romp sterk doet denken aan die van een zeeschouw, waarvan de rompplaten niet tot het een vlak reiken, want dit schip heeft geen vlak – het hoofdspant is driehoekig, waarbij het boeisel het hoofdspant vijfhoekig maakt. Dit is doorgetrokken tot aan de stevens, die daardoor erg puntig zijn.

Uit het oogpunt van bouwgemak is dit een efficiënt ontwerp, omdat alle huidplaten in wezen bestaan uit enkelvoudig gekromde vlakken. Maar de foto van de Delta op de bok toont dat het vormen van een V spant van voor tot achter wanneer er ook nog rekening gehouden moet worden met een kromming van de kielzool en de stevens niet mogelijk is zonder gecompliceerd meet- en paswerk, waarbij we ons moeten realiseren dat er geen computers waren om dit proces te vereenvoudigen. Ik kan mij herinneren ooit een knikspant modelbootje van balsa hout te hebben gebouwd, waarbij het vrijwel onmogelijk bleek om een fraai gevormde neus te creëren, die ook nog waterdicht was. Uiteindelijk werd de neus gevormd door een massief klosje dat naderhand strokend werd geschuurd!

De Delta heeft een weinig effectief lateraal vlak, met uitzondering van de diepgelegen loefbijter en het kieldeel waarin het schroefraam is uitgespaard en de aangelaste kielbalk die loefbijter en roerhak verbindt. Onder helling heeft de kiel weinig houvast in het water, maar dit wordt gecompenseerd doordat de stootrand en het daarboven gelegen boeisel in het water worden gedrukt. Dat geeft stabiliteit en vermindert het verlijeren.

Het opvallende V-spant maakt dat de Delta aanvankelijk weinig vormstabiliteit zal hebben, maar de 3000 kg beton onderin het 1,5 meter diepe schip doen snel mee als de Delt begint te hellen, lijkt me. De V-vormige spant tot aan de kielzool kom je bij zeiljachten weinig tegen. Wat dat betreft zijn deze ontwerpen van G. Van Aller behoorlijk uniek. Eigenlijk zie je deze spantvorm alleen bij de zeegaande Wharram Catamarans. Deze schepen werden/worden uit scheepsbouwkwaliteit hechthout platen gebouwd met behulp van de Stitch and Glue methode. De hechthouten onderdelen werden in pakket verkocht (zoek op internet ´A boat in a box’. De bouw hiervan begint met het prepareren van de huidplaten door deze te impregneren met epoxy en de gaatjes te boren voor de stitch and glue techniek.

De spantvorm van de Delta levert een licht lopende romp, met prettige beweging in zeegang. Het grote nat oppervlak maakt dat de wrijvingsweerstand met het water waar ze in vaart, de snelheid zal beperken. Gelukkig heeft ze een groot en effectief tuig, waarmee de aandrijving ruim voldoende zal zijn.

De Delta heeft een mooie opbouw zoals die voor de Tweede Wereldoorlog gebruikelijk was, met ronde patrijspoorten en een mooi gebold kajuitdak (kroon), waardoor het geheel elegantie ten toon spreidt. De toegepaste spantvorm garandeert stahoogte in een groot deel van het schip. Al met al is het een heel bijzonder schip.

Enkele jaren voordat Van Aller de Delta 2 ontwierp, had hij een iets kleinere versie van hetzelfde schip ontworpen en laten bouwen (Delta 1) en dat schip vaart ook nog steeds rond (ergens in Groningen). De Delta 2, is sinds de bouw altijd in de familie gebleven. Ida van Aller is de derde generatie die het schip in bezit heeft. Van de bouw en van de eerste vaartochten zijn nog foto’s en logboeken in bezit van de eigenaar. Oorspronkelijk was het schip gaffelgetuigd. Begin jaren ’60 is echter de mast vervangen door een hoger exemplaar en toen is het huidige kottertuig erop gekomen. De binnenbetimmering is nog grotendeels in originele staat.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}