
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Fleumee |
VKSJ nummer | V1216 |
Type schip | Ranger 28 |
Ontwerper | Philip L. Rhodes |
Ontwerp jaar | 1959 |
Bouwer/werf | Scheepswerf De Visser, Heenvliet |
Bouwjaar | 1982 |
Romp vorm | S-Spant |
Vorm van de kiel | S-Spant , Doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.10 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | Achterzijde Kiel |
Lengte over stevens | 8.45 m m. |
Breedte op de huid | 2.45 m m. |
Materiaal romp | kunststof |
Materiaal opbouw | kunststof |
Materiaal mast | Hout |
Motor | Binnenboord Diesel |
Schroef type | Drieblads (Vast) |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Zeewolde |
Geschiedenis | In 1958 kreeg de Amerikaanse jachtontwerper Philip Rhodes van de firma Seafarer Yachts de opdracht voor het ontwerp van drie polyester jachten, de 33 voets Swiftsure, de 29 voets Ranger, waarvan de Blue Marlin er een is, en de 18-voets Meridian. Het waren traditionele jachten, S-spanten met een flinke zeeg en flinke overhangen. Typerend voor Rhodes zijn de relatief ondiepe rompen, waarbij de Swiftsure zelfs als kiel-midzwaardjacht is uitgevoerd. Om in de twee kleinere typen wat meer kajuithoogte te krijgen werd de opbouw relatief hoog, maar gestroomlijnd en van houten lijstjes voorzien. De jachten waren voor de Amerikaanse markt bedoeld, maar werden in Nederland gebouwd vanwege het hoge vakmanschap en de lage lonen hier. De Swiftsure en de Meridian bij De Vries Lentsch in Amsterdam, de Ranger bij De Visser in Heenvliet. Ze werden ook in Nederland verkocht. Rhodes raakte als jongen geïnteresseerd in snelle motorboten, studeerde scheepsarchitectuur aan het Massachusetts Institute of Technology en diende tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de genie. Naderhand vestigde hij zich als zelfstandig ontwerper en ontwierp o.a. een aantal jachten met spitsgat dan wel kanosteven. Als specialist in kleinere schepen kwam hij tijdens de crisis bij een groot ontwerpbureau terecht dat hij later zou overnemen. Hier raakte hij bekend om zijn goed presterende jachten, relatief ondiepe S-spanten, om stabiliteitsredenen iets breder dan in die periode gebruikelijk was en voorzien van een midzwaard – veelal yawls die in de ruimte rakken extra zeil konden zetten. In 1957 ontwierp hij de 12 meter Weatherly voor de wedstrijden om de America’s Cup. Deze verloor de selectiewedstrijden, maar won deze in 1962 en won ook de Cup tegen de Australische Gretel. |