Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Baktus |
VKSJ nummer | V1212 |
Type schip | Vindø 40 |
Ontwerper | Carl Andersson |
Ontwerp jaar | 1970 |
Bouwer/werf | Nötesund Varv AB (SWE) |
Bouwjaar | 1976 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.40 m |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan achterzijde kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 9.43 m |
Breedte op de huid | 2.95 m |
Materiaal romp | kunststof |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vaste schroef droeblads |
Waterverplaatsing | 5200 |
Waarvan ballast | 1901 |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Lelystad-haven |
Geschiedenis | In 2000 van Denemarken naar Nederland gehaald. Hoogstwaarschijnlijk derde eigenaar. Orust, in het zuidwesten van Zweden, heeft een lange traditie op het gebied van botenbouw. Volgens Ferenc Matè worden er sinds het midden van de vorige eeuw enkele van de mooiste zeiljachten ter wereld gebouwd. Hiervan waren de Vindø-boten van de werf in Nötesund waarschijnlijk de mooiste tot het einde van de productie eind jaren tachtig. De boten hebben een klassieke uitstraling, waarbij houtwerk en vakmanschap hoog in het vaandel staan, maar zijn ook betrouwbaar en goed te varen. Hun hoogtijdagen waren van eind jaren zestig tot eind jaren tachtig. De werf ontwikkelde en bouwde boten met een lange kiel, variërend van 28 tot 38 voet. De 32, 50, 40 en 45 zijn de bekendste. De rompen zijn van zwaar polyester en de bovenbouw is steevast van mahoniehout met teakdekken. Dit maakte de boten erg mooi, maar ook duur om te bouwen en een uitdaging om te onderhouden. Vindø ging door met het bouwen van boten van dezelfde hoge kwaliteit, maar om te kunnen concurreren met deze nieuwere ontwerpen werden ze met verlies verkocht. Halverwege de jaren 80 bezweek de werf en was het faillissement een feit. |
Eigenaar sinds | 01/04/2000 |