
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Baktus |
VKSJ nummer | V1212 |
Type schip | Vindø 40 |
Ontwerper | Carl Andersson |
Ontwerp jaar | 1970 |
Bouwer/werf | Nötesund Varv AB (SWE) |
Bouwjaar | 1976 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.40 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan achterzijde kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 9.43 m m. |
Breedte op de huid | 2.95 m m. |
Materiaal romp | kunststof |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vaste schroef droeblads |
Waterverplaatsing | 5200 |
Waarvan ballast | 1901 |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Lelystad-haven |
Geschiedenis |
Orust, in het zuidwesten van Zweden, heeft een lange traditie op het gebied van botenbouw. Volgens de Amerikaanse schrijver Ferenc Máté, die enkele boeken over zeilen en zeiljachten schreef, worden er sinds het midden van de vorige eeuw enkele van de mooiste zeiljachten ter wereld gebouwd. Hiervan waren de Vindo-boten van de werf in Nötesund waarschijnlijk de mooiste, tot aan het einde van de productie eind jaren tachtig. Deze werf was in 1926 opgezet door Carl Andersson. Aanvankelijk werden er vooral houten loodskotters gebouwd, maar ook houten motorboten voor de pleziervaart. In 1961 liep het eerste Vindo zeiljacht van stapel, de nog in hout uitgevoerde Vindo 28. Vanaf 1965 werd de romp van de Vindo’s in polyester uitgevoerd. De boten hebben een klassieke uitstraling, waarbij houtwerk en vakmanschap hoog in het vaandel staan, maar zijn ook betrouwbaar en goed te varen. Hun hoogtijdagen waren van eind jaren zestig tot eind jaren tachtig. De werf ontwikkelde en bouwde boten met een lange kiel. De 32, 50, 40 en 45 zijn de bekendste. De rompen zijn van zwaar polyester en de bovenbouw is steevast van mahoniehout met teak dekken. Dit maakte de boten erg mooi, maar ook duur om te bouwen en een uitdaging om te onderhouden. Vindo ging door met het bouwen van boten van dezelfde hoge kwaliteit, maar om te kunnen concurreren met nieuwere ontwerpen werden ze met verlies verkocht. Halverwege de jaren 80 bezweek de werf en was het faillissement een feit. De Baktus is een traditioneel gelijnd schip met een lange, doorgebouwde kiel, tumblehome en zg. ‘whaledeck’, een afgeronde aansluiting tussen romp en dek, waar bij de scepters van de zeerailing, evenals de wantputtings buitenwaarts aan het whaledeck zijn aangebracht. Aanvullende gegevens: De Baktus is in 2000 van Denemarken naar Nederland gehaald. Hoogstwaarschijnlijk is de huidige eigenaar de derde eigenaar. |