
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Vergulde Potvis |
VKSJ nummer | v1210 |
Type schip | Wibo 835 |
Bouwwijze | gelast |
Ontwerper | E.G. van de Stadt |
Ontwerp jaar | 1972 |
Bouwer/werf | Woubrugse jachtwerf G. van Wijk |
Bouwjaar | 1976 |
Romp vorm | knikspant |
Vorm van de kiel | aangezet |
Maximum diepgang | 1.00 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | drgestoken, pgehangen aan scheg |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 8.35 m m. |
Breedte op de huid | 2.78 m m. |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | staal |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | benzine buitenboordmotor in bun |
Schroef type | vaste schroef tweeblads |
Waterverplaatsing | 4000 kg |
Waarvan ballast | 1200 kg |
Ballastmateriaal | ponsdoppen |
Kooktoestel | aanwezig |
Toilet | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Harderhaven |
Geschiedenis | Alweer een schip waarvan de naam aanleiding vormt om vanuit een ander perspectief naar het schip te kijken. Het schip is een Wibo 835, een ontwerp van E.G. van de Stadt uit 1972. In een tijd dat een zeiljacht van ongeveer 10 m. lengte, de grootte van een halftonner, rond de 100.000 gulden kostte, was de Wibo een prima instapschip om te gaan varen met vrouw en twee kindertjes. Een investering van veel eigen uren om een casco van een passende motor te voorzien en in te timmeren, vormde ook een goede mogelijkheid om zo’n schip binnen budget te brengen. Met de Wibo serie tekende E.G. Van de Stadt een serie schepen die bereikbaar was voor grote groepen mensen, die voordien hooguit wel eens als bemanning op zo’n halftonner meevoeren. Er kwamen meer stalen knikspantschepen op de markt waarmee diverse werven probeerden een financieel ‘gat’ te dichten. Van de Stadts multiknikspanten waren daarvan de meest geslaagde. De Vergulde Potvis laat zien dat dat zo’n stalen multiknikspant met een flink vrijboord om secuur schilderwerk vraagt. Van de Stadt kwam hieraan tegemoet door in het ontwerp ook het kleurenschema en een vlakverdeling mee te nemen. Zoals je een prachtige gelakte houten jol kunt bederven met een slordig geschilderde waterlijn, kun je met zorgvuldig schilderwerk de visuele indruk van een jacht ook optimaliseren. De Wibo’s zijn allemaal goed zeilende schepen, mits goed gevaren. Degene die dit goed had gezien was Bouw van Wijk, de ‘business father’ van de stalen Wibo-serie. Deze zeer ervaren zeiler en goede vriend van de auteur heeft deze schepen als zeer goed zeilend ervaren. Als de boten zorgvuldig zijn afgebouwd vormen ze een zeewaardig bezit, waarmee je met plezier vaart. De enige fundamentele aanpassing door mijn vriend was de toepassing van lood als ballastmateriaal in plaats van beton met ponsdoppen. Door de ruimtewinst in de kiel kon een koele watertank geplaatst worden. En door verlaging van het zwaartepunt in de kiel won de Wibo aanzienlijk aan zeildragend vermogen. Aanvullende gegevens: De Vergulde Potvis kreeg na aankoop een refit waarbij ook een kunststof ’teakdek’ werd aangebracht. |