• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1205 Johanna Hendrika

V1205 Johanna Hendrika

21/11/2022

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Johanna Hendrika
VKSJ nummer V1205
RVEN ID 5287
Varend monument Ja
Type schip DEB 33
Ontwerper Sparkman & Stephens
Ontwerp jaar 1969
Bouwer/werf Tyler Boat Co. Ltd. (romp); Deacons Boat Yard Ltd. (afbouw)
Bouwjaar 1971
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Minumum diepgang bij midzwaard/hefkiel e.d. 1.09 m m.
Maximum diepgang bij midzwaard/hefkiel 2.01 m m.
Vorm van de achtersteven jachthek
Positie van het roer/td> doorgestoken, opgehangen aan scheg
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 10.19 m m.
Breedte op de huid 3.15 m m.
Materiaal romp glasvezel versterkt polyester
Materiaal opbouw glasvezel versterkt polyester
Materiaal mast aluminium
Motor binnenboord diesel
Schroef type vast schroef 3-blads
Waterverplaatsing 5670 kg
Waarvan ballast 2359 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Enkhuizen
Geschiedenis

Oorspronkelijk getekend om in hout te worden gebouwd, verscheen de DEB 33 in West Europa in GRP, het casco werd gerealiseerd door de bekende Tyler werf in het Verenigd Koninkrijk. De afbouw werd gedaan door Deacons Boat Yard Ltd. Bij de DEB 33 is niet op een kilootje gekeken. Ze is zwaar gebouwd en goed afgewerkt. Met een diepstekend bronzen midzwaard van zeker zo’n 115 kg werd mede door de diepe plaatsing van de diesel (225 kg) een stijf schip gerealiseerd. De ontwerpen van Sparkman & Stephens zijn over het algemeen niet de lichtste, maar zij zijn vaak wel de snelste. Voorbeelden daarvan zijn legio. Olin Stephen brak door als jachtontwerper met de Dorade en de Stormy Weather.

De Deb 33 is voorzien van een masttop tuigage, waarbij de voordriehoek, gevormd door mast, voorstag en dek, 25,08 m2 bedraagt en het grootzeil 20,43m2 meet, zodat de dame voorzien is van allemaal goed te bedienen zeiloppervlakten. Van de in het uitgebreide zeilplan ingetekende voorzeilen bedraagt de grootste ruim 40m2. Dat is een forse lap die bij wat meer wind gauw wat veel zal zijn. In de Yachting Monthly werd ook aangegeven dat het jacht best wat bezwaar maakt tegen hogere zeildruk. Mede daarvoor zijn meerdere kleinere voorzeilen ingetekend. De zeilmaker moest ook wat te doen hebben!

De ontwerper, Olin Stephens, was naast Starling Burgess (mede)ontwerper van America’s Cup defenders, te beginnen met de J Class Ranger, waarmee in 1937 de Endeavour 2 werd verslagen. Hij was ook de ontwerper van de 12 meter Intrepid, waarmee de America’s Cup succesvol werd verdedigd in 1967. Olin Stephens kon echt alles uit de formule van de International Rule halen. Hij tekende veel winnende 6,8 en 12 mR jachten.

De Intrepid was ook in 1970 te snel voor de uitdager van dat jaar. Opvallend is dat bij Sparkman en Stephens de ontwikkelingen vaak geleidelijk gingen. Zo heeft het geruime tijd geduurd voor de scheiding van kiel en roer compleet was bij de ontwerpen van S&S. Daar zat wellicht een dubbele commerciële gedachte achter. Mogelijk was de klandizie niet toe aan grote stappen (commercieel risico), maar er zou ook gedachte achter kunnen zitten dat kleinere stapjes tot meer verkochte varianten zouden kunnen leiden.

Kenmerkend voor de snelle Intrepid was het ontwerp van het roer, dat, door het weggesneden kielprofiel aan de achterzijde, maar tot halverwege de kieldiepte reikte. Dat was al een enorme revolutie in die tijd. Opvallend aan de Intrepid was, naast het beperkte nat oppervlak door het kleine roerblad, de goede snit van de zeilen. De Amerikanen hadden zeer stabiele doeksoorten en daarmee een geweldige voorsprong op de uitdagers. Was de kiel/roerconstructie van de Intrepid al een revolutie, deze werd in de volgende jaren langzaam uitgebouwd naar een configuratie met een pure vinkiel met een vrijstaand spaderoer. Maar een revolutie zoals met de vleugelkiel van de Australia 2 kon je van S&S in hun markt niet verwachten.

Opvallend was dat de giek strak over het dek voer, evenals de genua, waardoor de romp feitelijk een eindplaat vormde en er geen winddruk verloren ging. De bemanning was voorzien van helmen. In een van die jaren was Bill Ficker de schipper, die helemaal kaal was. Het gezegde was dan ook: ‘with Ficker we go quicker!’ Maar ja, de giek zwaaide zo laag boven de kuip, dat een helm wel zo veilig was.

In de jaren ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw tekende Olin Stephens ook de serie Swans voor NAUTOR in Pietarsari, Finland die daarmee ongekend succes behaalden.

Sparkman and Stephens maken hun kijk op de jachtbouw helder in hun folder ‘OPTIMIZED HULL FORM: With our database of over 2800 designs, spanning 90 years, we draw on history for guidance and inspiration. But, we are also, as always, firmly committed to innovation and developement.’

Men gebruikt Computational Fluid Dynamics (CFD) en tanktesting om te verzekeren dat romp en aanhangsels optimaal en op het hoogste niveau presteren. Olin Stephens is op 100-jarige leeftijd overleden. Tot vlak voor zijn dood was hij betrokken bij de zeilerij. Zijn ontwerpen blijven een ode aan zijn carrière.

Extra gegevens voor rating
Rating 1,002
Rating spi 1,052
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Spinnaker ja
Grootzeil voorlijk 10.52 m
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 85

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}