Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Zwalker |
VKSJ nummer | V1203 |
Varend erfgoed | Ja |
Varend monument | Ja |
Type schip | Kustvaarder 1 |
Bouwwijze | Gelast |
Ontwerper | Dick Koopmans |
Ontwerp jaar | 1969 |
Bouwer/werf | Kuiper, Schoorldam |
Bouwjaar | 1973 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.35 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan achterzijde kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 8.35 m m. |
Breedte op de huid | 2.65 m m. |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | staal |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | omkeerschroef |
Waterverplaatsing | 4500 kg |
Waarvan ballast | 1500 kg |
Ballastmateriaal | beton |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Loosdrecht |
Geschiedenis | Met de aanmelding van De Zwalker is het contingent stalen jachten van de tekentafel van Dick Koopmans bij de VKSJ wederom gegroeid. De Zwalker is onmiskenbaar een Koopmans van het type Kustvaarder. Het schip is in 1973 gebouwd bij Kuiper in Schoorldam naar een ontwerp uit 1969 van Dick Koopmans sr. Kenmerkend voor het Koopmans-ontwerp zijn de gematigde zeeg en de mast die voor de opbouw staat en daarmee een ruim en goed begaanbaar voordek laat. De overhangen zijn bij Koopmans nooit extreem. Met een lengte van 8.35 en een breedte van 2,65 meter heeft Koopmans moeten toveren om naast een uitgebreide kombuis ook kastruimte en een toilet in het interieur te tekenen. Door de kombuis aan bakboord vóór te plaatsen, is er licht van het grote raam in de opbouw en zal ter plaatse ook stahoogte zijn. De prijs die daarvoor wordt betaald is de omstandigheid dat de bakboordkooi in de kajuit eigenlijk een halve hondenkooi is. Er zijn dus 3 goede zitplaatsen in de kajuit, twee aan stuurboord en een aan bakboord. Op zich is dat geen probleem: je kunt immers met een beetje inschikken met 3 personen op de stuurboordkooi zitten, waarbij de voorste persoon meteen de pannen in de gaten kan houden. Door de gekozen opstelling is er waarschijnlijk een volledige bakskist aan stuurboord en een halve aan bakboord. De kuip is voldoende ruim voor een bemanning van 4 personen. De intimmering is verder rechttoe rechtaan van hechthout. De Zwalker is een kloek schip met een mooie ronde spiegel, die zoals altijd bij Koopmans redelijk verticaal staat. De kop en de kont passen mooi bij elkaar. Van De Zwalker wordt opgegeven dat het schip 4,5 ton weegt met een ballast van 1,5 ton beton. Zoals vaak bij stalen schepen, zal de kielzool extra dik zijn, evenals de staalplaat van het onderwaterschip. Dat zou het gewicht van de Zwalker kunnen verklaren. Anderhalve ton verdicht beton heeft een volume van 650 liter. Dat is nogal een grote klont onder zo’n klein schip. Het kan ook zijn dat er veel stalen ponsdoppen zijn meegegoten. Aan de hand van de zeiltekening is te zien dat De Zwalker zeker niet ondertuigd is. De foto’s onder zeil laten dat ook zien. Het schip is uitgerust met een ‘omkeerschroef’. Met andere woorden, de schroef heeft verstelbare bladen. Die kunnen onder het zeilen in vaanstand worden gesteld, waardoor ze geen weerstand meer geven. De Zwalker is een mooie representant van de grote groep stalen kajuitjachten waarmee de Nederlandse watersporters de weg naar het grotere water hebben gevonden. |