• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1201 Pessoa

V1201 Pessoa

10/08/2022

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Pessoa
VKSJ nummer V1201
Varend monument Ja
Type schip Avenir
Ontwerper E.G. van de Stadt
Ontwerp jaar 1964
Bouwer/werf Huisman, Ronduite
Bouwjaar 1967
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Maximum diepgang 1.24 m m.
Vorm van de achtersteven jachthek
Positie van het roer/td> doorgestoken, opgehangen aan scheg
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 9.16 m m.
Breedte op de huid 2.73 m m.
Materiaal romp aluminium
Materiaal opbouw hout
Materiaal mast aluminium
Motor binnenboord diesel
Schroef type 3-blads vaste schroef
Waterverplaatsing 4000 kg
Waarvan ballast 1800 kg
Ballastmateriaal gietijzer
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Den Bommel
Geschiedenis

Met de Avenir, een ontwerp van Van der Stadt uit 1964, startte jachtwerf W.Huisman in Ronduite als een van de eersten met de bouw van aluminium jachten. Door hun fraaie afwerking en het in die tijd nog weinig gebruikte aluminium waren de jachten in die tijd duurder dan de meeste andere jachten van die maat. Het aantal gebouwde Avenirs was uiteindelijk maar beperkt, want Huisman had zoveel succes met de aluminium bouw dat men na enige jaren een aanzienlijk aantal opdrachten kreeg voor one-off jachten waardoor Huisman stopte met de serie-bouw van de Avenir. Uiteindelijk werden er 15 Avenirs gebouwd, waarvan de eerste het Huisman bouwnummer 209 kreeg. Dit schip, de Pessoa, is gebouwd in 1967 en was met het Huisman bouwnummer 214 het 6e schip in de serie.

Oorspronkelijk was Huisman een werf van kleinere houten jachten, zoals o.a. de oude Snekermeerkruisers. Toen de markt voor pleziervaart de afslag nam naar polyester, had men bij Huisman een ander idee. Huisman zag de toekomst, en in elk geval de rol van de werf in de toekomst, meer in de bouw van kwalitatief hoogwaardige aluminium schepen. Men koos voor een toekomst in het grote werk! One off-schepen van formaat waarmee o.a. Conny van Rietschoten de Whitbread Round the World Race wist te winnen. Dat schip was en is een echte Flyer! Voor de goede orde, E.G. van de Stadt had eerder al de Ocean 72 ontworpen, waarmee Gerard Dijkstra deelnam aan de OSTAR.

De ‘Avenir’ is dus bedacht ver voor de invoering van de IOR meetformule in 1970. Het schip is qua opzet en vormgeving gematigd, met beperkte overhangen voor en achter en een licht achteroverhangende spiegel. Het voorschip vertoont een sterk V-vormig spant, die geleidelijk aan overgaat in een ronde hoofdspant. De kiel is doorgebouwd, waardoor een S-spantvorm ontstaat. De ‘Avenir’ heeft een uitgesproken ‘tumblehome’, met de grootste breedte bij de waterlijn, net als bij Van de Stadts Pionier 10 en Alpha 32.

De opbouw, die in hout is uitgevoerd, heeft een mooi en beschutting gevend dekhuis met aantrekkelijk grote ramen. De zijwanden van de opbouw zijn mooi gevernist, evenals de handrails op het kajuitdak. Het houten zetboord geeft het schip een extra elegante toets. Het diepstekende roer met smalle scheg heeft de bekende S-vormig gebogen helmstok. De Pessoa heeft in de kajuit twee vaste kooien en een loodskooi aan bakboord. In het voorschip, voor het toilet en de hangkast aan weerszijden, bevindt zich de V-kooi. Daarvoor, in de boeg, de ankerbak.

Al met al een mooi en gerijpt ontwerp waar goed over is nagedacht. Opvallend is het ontbreken van een centrale steun onder de mast, die op het dak van de opbouw staat. Daarvoor is een draagconstructie toegepast die is geïncorporeerd in de schotten van toilet en hangkast.

De Pessoa is een prachtig schip, van gelast aluminium, dat een ijzersterke constructie vormt. Het vraagt wel grote zorg ter voorkoming van galvanische corrosie. Het is een voorbeeld van de vernieuwing in de Nederlandse jachtbouw zoals die door Van de Stadt werd aangejaagd en door Huisman werd gerealiseerd.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}