Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Pessoa |
VKSJ nummer | V1201 |
Varend monument | Ja |
Type schip | Avenir |
Ontwerper | E.G. van de Stadt |
Ontwerp jaar | 1964 |
Bouwer/werf | Huisman, Ronduite |
Bouwjaar | 1967 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.24 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan scheg |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 9.16 m m. |
Breedte op de huid | 2.73 m m. |
Materiaal romp | aluminium |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 4000 kg |
Waarvan ballast | 1800 kg |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Den Bommel |
Geschiedenis | Met de Avenir, een ontwerp van Van der Stadt uit 1964, startte jachtwerf W.Huisman in Ronduite als een van de eersten met de bouw van aluminium jachten. Door hun fraaie afwerking en het in die tijd nog weinig gebruikte aluminium waren de jachten in die tijd duurder dan de meeste andere jachten van die maat. Het aantal gebouwde Avenirs was uiteindelijk maar beperkt, want Huisman had zoveel succes met de aluminium bouw dat men na enige jaren een aanzienlijk aantal opdrachten kreeg voor one-off jachten waardoor Huisman stopte met de serie-bouw van de Avenir. Uiteindelijk werden er 15 Avenirs gebouwd, waarvan de eerste het Huisman bouwnummer 209 kreeg. Dit schip, de Pessoa, is gebouwd in 1967 en was met het Huisman bouwnummer 214 het 6e schip in de serie. Oorspronkelijk was Huisman een werf van kleinere houten jachten, zoals o.a. de oude Snekermeerkruisers. Toen de markt voor pleziervaart de afslag nam naar polyester, had men bij Huisman een ander idee. Huisman zag de toekomst, en in elk geval de rol van de werf in de toekomst, meer in de bouw van kwalitatief hoogwaardige aluminium schepen. Men koos voor een toekomst in het grote werk! One off-schepen van formaat waarmee o.a. Conny van Rietschoten de Whitbread Round the World Race wist te winnen. Dat schip was en is een echte Flyer! Voor de goede orde, E.G. van de Stadt had eerder al de Ocean 72 ontworpen, waarmee Gerard Dijkstra deelnam aan de OSTAR. De ‘Avenir’ is dus bedacht ver voor de invoering van de IOR meetformule in 1970. Het schip is qua opzet en vormgeving gematigd, met beperkte overhangen voor en achter en een licht achteroverhangende spiegel. Het voorschip vertoont een sterk V-vormig spant, die geleidelijk aan overgaat in een ronde hoofdspant. De kiel is doorgebouwd, waardoor een S-spantvorm ontstaat. De ‘Avenir’ heeft een uitgesproken ‘tumblehome’, met de grootste breedte bij de waterlijn, net als bij Van de Stadts Pionier 10 en Alpha 32. De opbouw, die in hout is uitgevoerd, heeft een mooi en beschutting gevend dekhuis met aantrekkelijk grote ramen. De zijwanden van de opbouw zijn mooi gevernist, evenals de handrails op het kajuitdak. Het houten zetboord geeft het schip een extra elegante toets. Het diepstekende roer met smalle scheg heeft de bekende S-vormig gebogen helmstok. De Pessoa heeft in de kajuit twee vaste kooien en een loodskooi aan bakboord. In het voorschip, voor het toilet en de hangkast aan weerszijden, bevindt zich de V-kooi. Daarvoor, in de boeg, de ankerbak. Al met al een mooi en gerijpt ontwerp waar goed over is nagedacht. Opvallend is het ontbreken van een centrale steun onder de mast, die op het dak van de opbouw staat. Daarvoor is een draagconstructie toegepast die is geïncorporeerd in de schotten van toilet en hangkast. De Pessoa is een prachtig schip, van gelast aluminium, dat een ijzersterke constructie vormt. Het vraagt wel grote zorg ter voorkoming van galvanische corrosie. Het is een voorbeeld van de vernieuwing in de Nederlandse jachtbouw zoals die door Van de Stadt werd aangejaagd en door Huisman werd gerealiseerd. |