De Njord werd door Dhr. Henk Tingen ontworpen en in 1939 in Wormerveer bij de firma Camminga gebouwd.
Hij werd gekocht door Dhr. Logjes, een pontjesbaas op de IJ-veren.In de oorlog woonde hij op de Njord. Vlak na de
bevrijding verhuurde hij voor een korte rondreis de boot aan Prins Bernhard en de toenmalige Canadese
Ambassadeur. Dat trok toen veel aandacht, onder andere in Volendam waar zij toen aanmeerden.
In 1949 lag de boot in Amsterdam in de jachthaven Aeolus. Dhr. Leeuw merkte (vader van de huidige eigenaar) de
boot op in de haven tijdens een autorit van Harlingen naar Utrecht. Hij was direct verliefd en kocht hem. De familie
Leeuw, een tandartsen-koppel en hun twee zoons, ging ermee regelmatig naar Denemarken op vakantie.
Andere reizen gingen zo ver als Tanger, Ibiza (jaren 70), Ijsland, Stockholm, of Helsinki. De laatste grote reizen die gemaakt zijn waren naar Bilbao in 2007 en Oslo in 2008. Sindsdien heeft de Njord enkel in Nederland gevaren.
In 2002 werd in Elburg een roestvrij stalen dek aangebracht onder het teakhouten dek. Zo werden het constante onderhoud van het dek en de regelmatige lekkages voorkomen.
In 1985, bij extreme vorst, zonk de Njord in de Sixhaven. Een schot ijs was door de romp geraakt. Er bleken wat verzwakkingen te zijn ontstaan doordat het teakhout op bepaalde plekken het staal raakte. Daarom werd het vlak gerepareerd, en werd toen al de potdeksel en de hoeklijn van staal naar RVS veranderd om er zo voor te zorgen dat
het teakhout niet langer met het staal in contact kon komen.
In de jaren 60 werd een aluminium doghouse op de Njord gezet.
In principe is het onderhoud goed geweest de afgelopen jaren en zou de Njord vrij makkelijk weer kunnen gaan varen.
De zeilen zijn de originele zeilen: deze zouden wellicht wat reparaties moeten
ondergaan al waren ze in goede staat bij het laatste gebruik.
V1188 – Njord 1
AlgemeenMeer schipExtra ratingHistorie
Status schip
Toegelaten
Naam schip
Njord 1
Vksj nummer
V1188
Varend erfgoed
Ja
Type schip
spitsgat ontw. Henk Tingen
Bouwwijze
geklonken
Ontwerper
Henk Tingen
Ontwerp jaar
1939
Bouwer/werf
Cammenga, Wormerveer
Bouwjaar
1939
Romp vorm
S-spant
Vorm van de kiel
doorgebouwd
Maximum diepgang
2.10 m
Vorm van de achtersteven
spitsgat
Positie van het roer
opgehangen aan achtersteven
Tuigvorm
torenkotter
Lengte over alles
11.00 m
Lengte over stevens
11.00 m
Breedte op de huid
3.10 m
Materiaal romp
staal, geklonken
Materiaal opbouw
staal/aluminium
Material mast
hout
Motor
binnenboord diesel
Schroef type
3-blads vaste schroef
Waterverplaatsing
6000 kg
Waarvan ballast
2000 kg
Ballastmateriaal
beton
Ballastmateriaal
beton
kooktoestel
aanwezig
vaste_slaapplaatsen
aanwezig
Snit voordriehoek
recht
Voordriehoek materiaal
katoen
Grootzeil snit
recht
Grootzeil materiaal
katoen
Geschiedenis