• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1188 – Njord 1

V1188 – Njord 1

22/12/2021

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Njord 1
VKSJ nummer V1188
Varend erfgoed Ja
Type schip spitsgat ontw. Henk Tingen
Bouwwijze geklonken
Ontwerper Henk Tingen
Ontwerp jaar 1939
Bouwer/werf Cammenga, Wormerveer
Bouwjaar 1939
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Maximum diepgang 2.10 m m.
Vorm van de achtersteven spitsgat
Positie van het roer/td> opgehangen aan achtersteven
Tuigvorm torenkotter
Lengte over stevens 11.00 m m.
Breedte op de huid 3.10 m m.
Materiaal romp staal, geklonken
Materiaal opbouw staal/aluminium
Materiaal mast hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type 3-blads vaste schroef
Waterverplaatsing 6000 kg
Waarvan ballast 2000 kg
Ballastmateriaal beton
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Amsterdam
Geschiedenis

De Njord werd door Dhr. Henk Tingen ontworpen en in 1939 in Wormerveer bij de firma Camminga gebouwd.
Hij werd gekocht door Dhr. Logjes, een pontjesbaas op de IJ-veren.In de oorlog woonde hij op de Njord. Vlak na de
bevrijding verhuurde hij voor een korte rondreis de boot aan Prins Bernhard en de toenmalige Canadese
Ambassadeur. Dat trok toen veel aandacht, onder andere in Volendam waar zij toen aanmeerden.
In 1949 lag de boot in Amsterdam in de jachthaven Aeolus. Dhr. Leeuw merkte (vader van de huidige eigenaar) de
boot op in de haven tijdens een autorit van Harlingen naar Utrecht. Hij was direct verliefd en kocht hem. De familie
Leeuw, een tandartsen-koppel en hun twee zoons, ging ermee regelmatig naar Denemarken op vakantie.
Andere reizen gingen zo ver als Tanger, Ibiza (jaren 70), Ijsland, Stockholm, of Helsinki. De laatste grote reizen die gemaakt zijn waren naar Bilbao in 2007 en Oslo in 2008. Sindsdien heeft de Njord enkel in Nederland gevaren.
In 2002 werd in Elburg een roestvrij stalen dek aangebracht onder het teakhouten dek. Zo werden het constante onderhoud van het dek en de regelmatige lekkages voorkomen.
In 1985, bij extreme vorst, zonk de Njord in de Sixhaven. Een schot ijs was door de romp geraakt. Er bleken wat verzwakkingen te zijn ontstaan doordat het teakhout op bepaalde plekken het staal raakte. Daarom werd het vlak gerepareerd, en werd toen al de potdeksel en de hoeklijn van staal naar RVS veranderd om er zo voor te zorgen dat
het teakhout niet langer met het staal in contact kon komen.
In de jaren 60 werd een aluminium doghouse op de Njord gezet.
In principe is het onderhoud goed geweest de afgelopen jaren en zou de Njord vrij makkelijk weer kunnen gaan varen.
De zeilen zijn de originele zeilen: deze zouden wellicht wat reparaties moeten
ondergaan al waren ze in goede staat bij het laatste gebruik.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}