
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Noor |
VKSJ nummer | V1183 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | 0ne off |
Bouwwijze | geklonken |
Ontwerp jaar | ca. 1935 |
Bouwjaar | ca. 1935 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | S-spant |
Maximum diepgang | 1.30 m m. |
Vorm van de achtersteven | kanohek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan kiel |
Tuigvorm | gaffelkits |
Lengte over stevens | 10.40 m m. |
Breedte op de huid | 2.54 m m. |
Materiaal romp | staal |
Materiaal opbouw | staal |
Materiaal mast | hout |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | vast, 3-blads |
Waterverplaatsing | 7500 kg |
Waarvan ballast | 2500 kg |
Ballastmateriaal | beton |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Rotterdam |
Geschiedenis | De Noor is een voorbeeld van een klassieke stalen geklonken gaffelkits uit de jaren ‘30. Het is een relatief smal schip met een beperkte diepgang van 1.30 m, een kanohek met een doorgestoken roer. De boegspriet van 1.4 m biedt de mogelijkheid een kluiver voor de fok te zetten. De trek op de masttop daarvan wordt gecompenseerd door de kracht die de piekeval daar tegenover zet. Stagfok en grootzeil hebben de klassieke verticale snit. Het gaffelgrootzeil is met rakbanden aangeslagen aan de mast. Dat geldt ook voor de gaffel bezaan. Het geheel is van top tot teen klassiek, met houten masten en gaffels en gieken. De zeilen zullen zeker geen tachtig jaar oud zijn, maar het forse stokanker dat onder de boegspriet hangt is dat zeker wel. Op een foto is te zien dat de beide gaffelzeilen met losse broek worden gezeild. Ook is te zien dat de kluiver een soort anachronisme is: brede horizontale banen. Het achterlijk is te lang, waardoor de kluiver niet goed geschoot kan worden. Een bezoek aan de zeilmaker is hiervoor nuttig! De kuip van de Noor is ruim, evenals de kajuit. De opbouw loopt immers tot ver voor de mast. De stuurinrichting (wiel of helmstok) valt niet af te leiden uit de foto’s. Foto’s van het schip op de kant ontbreken, evenals een van het interieur. Niettemin valt vast te stellen dat op het eerste gezicht de Noor de tand des tijds goed heeft doorstaan en een passende plaats verdient te midden van de ‘Grosse Fielfalt’ van VKSJ-lidschepen! |