
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Viking |
VKSJ nummer | V1180 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Scandinavische volksboot junior |
Bouwwijze | overnaads geklonken |
Ontwerper | dhr. Beer |
Ontwerp jaar | ca. 1965 |
Bouwer/werf | Scheepswerf De Hudson, Rotterdam |
Bouwjaar | ca. 1965 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | aangezet |
Maximum diepgang | 1.00 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 5.95 m m. |
Breedte op de huid | 1.77 m m. |
Materiaal romp | hout, iroko op eiken spanten |
Materiaal opbouw | hout |
Materiaal mast | hout |
Motor | buitenboordmotor benzine |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 775 kg |
Waarvan ballast | 325 kg |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Purmerend |
Geschiedenis | De Viking is een verkleinde variant van de Scandinavische Volksboot, zoals de Deense Junior (Salander) en de Minimum Båt van Tore Herlin, die zowel open als met een kleine kajuitopbouw was uitgevoerd. De Viking is gebouwd bij de Hudson werf en ontworpen door Karel Beer. Werf en ontwerper zijn geen onbekende voor de VKSJ. De Viking heeft met haar lengte van 6.66 m het karakter van een vestzak zeezeiljacht, met een heuse preekstoel, een zeerailing op forse scepters, een relatief forse opbouw, een mooi leeg voordek en de tegenwoordig gebruikelijke masttoptuigage. De Minimum båt van Herlin is een echte S-spant (doorgebouwde kiel), terwijl de Deense Junior een gepiekte rondspant heeft met van boord tot boord doorlopende spanten. Deze constructiewijze is ook toegepast bij de Viking. Aan de kielbalk zijn doodhout en ballast gebout. De ballast is van gietijzer. De stabiliteit van kielconstructie en kielbalk worden dan gewaarborgd door stevige wrangen die torsie van de kielbalk moeten voorkomen. De romp lijkt (ook qua bouwwijze) heel veel op Deense Junior, maar is iets groter. De opbouw lijkt meer op Volksboot met 2 rechthoekige ramen per zijde. De ramen zijn uit plexiglas die tegen de binnenzijde van de opbouw geschroefd zijn. (Identiek uitgevoerd als bij de Banjaard, een vergrote volksboot, eveneens gebouwd bij De Hudson). Er zouden 7 zusterschepen (in de jaren ’60) gebouwd zijn. Opvallend is de bulbvormige verdikking in de ballast, die het zwaartepunt van de kiel aanmerkelijk naar beneden brengt, doch niet maximaal. Deze ’torpedo’ zit niet op laagste punt kiel, maar daar vlak boven. Naar de reden daarvoor kunnen we gissen. DeTorpedo heeft lengte van ca. 102 cm bij een kielbodem-lengte van ca. 160 cm Elegant is het in elk geval! De boot is opgebouwd uit iroko gangen op eikenhouten gestoomde en gebogen spanten, die met koperen klinknagels zijn bevestigd. Ter plaatse van de spanten zijn er dikkere klinknagels gebruikt. Zo ontstaat met kiel- en steven- en hekbalk een stevige constructie. De elegant achterover hellende spiegel draagt het aangehangen roer en de buitenboord motor. Iroko is een super houtsoort die relatief weinig werkt en heel goed bestand is tegen houtrot. Gelet op het bouwjaar van 1965 is de Viking het varend bewijs daarvan. De accommodatie is 99% origineel af werf. Enige modificatie: de houten klossen voor een wc-emmer zijn verwijderd om een vlakke vloer te verkrijgen voor een chemisch toilet opgesteld onder de instap bij kajuitingang. De kajuit is voorzien van half-cardanisch 2 pits gasstel en een in keukenkastje aangebracht rond plastic afwasteiltje. Door middel van een vulstuk tussen langsbanken vormen deze, samen met het vooronder een 2-persoons bed. De boot heeft een zelflozende kuip. De vorige eigenaar had de boot jarenlang in Durgerdam liggen, in de havensloot nabij de werf van Piet Bouhuijs. |