
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Wylde Wytjing |
VKSJ nummer | V1178 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Deense junior |
Bouwwijze | overnaads |
Ontwerper | Salander |
Ontwerp jaar | 1927 |
Bouwer/werf | Weber |
Bouwjaar | 1967 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | aangezet |
Maximum diepgang | 0.90 m m. |
Vorm van de achtersteven | platgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 5.70 m m. |
Breedte op de huid | 1.75 m m. |
Materiaal romp | hout |
Materiaal opbouw | hout (vaste buiskap) |
Materiaal mast | hout |
Motor | geen |
Waterverplaatsing | 695 kg |
Waarvan ballast | 275 kg |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | niet aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | niet aanwezig |
Geschiedenis | Dat een zeiljacht voor een goede zeewaardigheid niet groot hoeft te zijn, is algemeen bekend. En als je één klassiek voorbeeld wilt noemen dat er het bewijs van is, dan kom je haast vanzelf uit bij de Deense Junior. Een ontwerp uit 1926, bijna honderd jaar oud, dat zich door de goede zeileigenschappen in de loop der jaren zó populair heeft gemaakt, dat er in Duitsland en Denemarken ook nu nog Deense Junior Verenigingen bestaan. In Nederland heeft Rexwinkel Jachtbouw een speciale website voor de Deense Junior ingericht. Ik vond er deze korte historie van het dappere scheepje: ‘Het verhaal van de Deense Junior begint in 1927. De Koninklijke Deense Yachtclub (KDY) besluit een Jeugdprogramma op te zetten, om geïnteresseerde en getalenteerde kinderen te stimuleren. Daartoe wilde de KDY boten die zeewaardig waren, en met uitstekende zeileigenschappen. Ze moesten eenvoudig en betaalbaar zijn. Een lid van de KDY Jeugdcommissie reisde naar Gothenborg om te zien wat de Zweden over jeugdzeilen wisten. Hij keerde terug met een klein geklonken bootje. De KDY vroegen ontwerper Erik Salander dit bootje aan te passen aan hun wensen, en het gewicht van de ballastkiel terug te brengen naar 375-275 kg, wat het scheepje gevoeliger en ook levendiger zou maken. De KDY kocht de tekeningen en bouwer Sven Svendsen mocht de eerste 4 scheepjes bouwen. Deze werden uitgebreid getest en men was zeer tevreden. De Zweedse kinderen kwamen langs met hun bootjes en raceten tegen de Deense kinderen. Vervolgens werd de boot erkend door de KDY als officiële jeugdklasse, vandaar ook de Deense naam ‘KDY 15 KVM Juniorbad’ (met zeilopp. 15 m2). Al snel volgen andere zeilclubs en uiteindelijk ook particulieren, die de Juniorbad lieten bouwen. Echter pas in 1964 werden de huidige klassevoorschriften vastgesteld. In 1978 werd de eerste polyester Deense Junior gemaakt, en wel vanaf een nieuwe houten boot, met calculaties betreffende laminaatdikte en gewichtsverdeling, zodat de polyester boten zonder handicap tegen de houten boten konden varen. Nog steeds wordt de Deense Junior geroemd om de uitstekende zeileigenschappen en zeewaardigheid, die zelfs al geleid hebben tot avontuurlijke tochten van Hamburg tot het Oslo-fjord in Noorwegen en terug, en oversteken naar Engeland. Door het lichte gewicht is de Junior gemakkelijk te traileren, en dus ook een ideale boot voor meren en plassen. Bron: The Folkboat Story, Dieter Loibner, ISBN 1-57409-122-0 Wylde Wytjing is een prachtig houten exemplaar van deze fijne jeugdboot, geheel in Scandinavische stijl overnaads gebouwd. |