
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | The mermaid of Scelveringhe |
VKSJ nummer | V1175 |
Varend monument | Ja |
Type schip | gaffelcat |
Ontwerper | P. Liefaart |
Ontwerp jaar | 1933 |
Bouwer/werf | P. Liefaart, Hendrik Ido Ambacht |
Bouwjaar | 1933 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | aangezette kiel |
Maximum diepgang | 0.7 m m. |
Vorm van de achtersteven | platgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven |
Tuigvorm | gaffelcat |
Lengte over stevens | 5.55 m m. |
Breedte op de huid | 2.15 m m. |
Materiaal romp | staal, geklonken |
Materiaal zeilen | dacrond |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | hout, kajuitdak met doek overspannen |
Materiaal mast | hout |
Motor | buitenboordmotor benzine |
Schroef type | vaste schroef |
Waterverplaatsing | 1350 kg |
Thuishaven | op trailer |
Geschiedenis | Het komt niet vaak voor dat een geklonken stalen zeiljachtje uit 1933 wordt aangemeld dat in een zo mooie staat verkeert als deze Mermaid . Dit is het gevolg van de geslaagde restauratie die door de eigenaar recent is uitgevoerd. De bijgeleverde foto’s maken het mogelijk de Mermaid goed te beoordelen. Ze is geklonken van dunne staalplaat wat heel zeldzaam is voor een zeemeermin. Op de lichtblauw gelakte rondspantromp is een kloeke opbouw geplaatst, die over haar hele lengte zithoogte waarborgt. Stahoogte vind je in de kuip, maar het is natuurlijk wel oppassen voor de lange giek die vervaarlijk kan overzwaaien. De opbouw heeft haar voorvlak juist achter de robuuste mastkoker die, evenals de romp van staal is. Er is een voorstag dat vanaf de steven de mast afsteunt. De zijstagen zijn wat verder naar achteren bevestigd op de puttings, waardoor de mast goed afgesteund wordt bij achterlijke winden. Het is wel belangrijk het grootzeil niet de ver uit te vieren bij stevige wind. De giek zou dan leunen tegen het stag en kunnen breken. Dat gebeurde ook bij 12 voets jollen. De zijstagen worden afgesteund door hooggeplaatste zalings. Die zalings zitten zo hoog vanwege de klauw van de mooie kromme gaffel. In de gegevens van de Mermaid’s tuig wordt gewag gemaakt van een voordriehoek of voorzeil met de maten 1,93 m (basis) en 3,80 m (hoogte). Op de foto’s is geen voorziening te zien voor een boegspriet. Dat zou betekenen dat, als er al een voorzeil wordt gehesen, dit vanaf de boeg naar de masttop zou moeten zijn. Dit zou, met zo weinig ruimte van boeg tot mastvoet een weinig effectieve zeilvoering zijn. Dit daargelaten, de Mermaid is een vestzak jachtje met alle elementen voor een prettige zeiltocht. De kuip is relatief ruim, mede door de grote spiegel. De kajuit komt gezellig over en er is sprake van een goed samenspel van klassieke onderdelen. Het feit dat de gangboorden smal zijn wordt gecompenseerd door de prettig gedimensioneerd hand rail op het fraaie gedoekte kajuitdak. Natuurlijk kent het scheepje haar beperkingen. Maar op zijn minst kan ze als bijzonder worden gewaardeerd. Er zijn destijds van dit ontwerp in een serie zo’n zeven scheepjes gebouwd, waarvan de Mermaid de oudste is. Daarmee is zij een representant van een in Nederland in die jaren best wel populair scheepstijpe, dat ook in de Zeilsport wordt beschreven (de Kiek Uut). |