Status schip | Toegelaten |
Naam schip | The mermaid of Scelveringhe |
VKSJ nummer | V1175 |
Varend monument | Ja |
Type schip | gaffelcat |
Ontwerper | P. Liefaart |
Ontwerp jaar | 1933 |
Bouwer/werf | P. Liefaart, Hendrik Ido Ambacht |
Bouwjaar | 1933 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | aangezette kiel |
Maximum diepgang | 0.7 m m. |
Vorm van de achtersteven | platgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven |
Tuigvorm | gaffelcat |
Lengte over stevens | 5.55 m m. |
Breedte op de huid | 2.15 m m. |
Materiaal romp | staal, geklonken |
Materiaal zeilen | dacrond |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | hout, kajuitdak met doek overspannen |
Materiaal mast | hout |
Motor | buitenboordmotor benzine |
Schroef type | vaste schroef |
Waterverplaatsing | 1350 kg |
Thuishaven | op trailer |
Geschiedenis | Deze catboot is één uit een serie van ca. 7 catboten die in de jaren 1933-1937 gebouwd zijn door dhr. Lievaart. Van die serie zijn er nog 5 bekend (bij de Nederlandse Catbootclub), waarvan deze de oudste is en tevens grootste is. Voor zover bekend zijn het ook de enige stalen catboten ooit gebouwd in Nederland. De eerste eigenaar, dhr. Slikkerveer, heeft het casco zelf afgebouwd. De huidige eigenaar, Theo Nieuwenhuizen, heeft het scheepje in 2020/2021 gerestaureerd. Hoewel een kleine fok onderdeel uitmaakt van de tuigage, is de vorm typerend voor een catboot. Na de restauratie werd het scheepje van ‘Grown-Up’ omgedoopt tot ‘The mermaid of the Scelveringhe’. Tussen 1952 en 1969 heeft het scheepje aan een groot aantel toertochten deelgenomen, waaraan een aantal plaquettes herinneren: 1952 4e nationale zeiltocht WSV Schieland, 1964 1e nationale stertocht WSV Schieland, 1965 14e internationale Brielle stertocht WSV Schieland, 1965 zilvertocht Schoonhoven, 1966 15e internationale Brielle stertocht WSV Schieland, 1966 zilvertocht Schoonhoven, 1967 22e nationale eillandentocht en 1969 zilvertocht Schoonhoven. |