Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Greate Pier |
VKSJ nummer | V1172 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Bowman 36 |
Ontwerper | Holman & Pye |
Ontwerp jaar | 1970 |
Bouwer/werf | Seaglass/Bowman Yachts (UK) |
Bouwjaar | 1971 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd, kiel/midzwaard |
Minumum diepgang | 1.20 m m. |
Maximum diepgang | 2.00 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 10.97 m m. |
Breedte op de huid | 3.50 m m. |
Materiaal romp | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 8845 kg |
Waarvan ballast | 1200 kg |
Ballastmateriaal | gietijzer |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Ter Aar |
Geschiedenis | De ontwerpers: Kim Holman (1925-2906) en Don Pye (1926-2019) Christopher Rushmore (‘Kim’) Holman (1925-2006) kwam uit een rijke familie, was financieel onafhankelijk, zeilde vanaf zijn vroege jeugd en was een groot ontwerptalent. Hij ontwierp snelle jachten, waarbij schoonheid voor hem ook een grote rol speelde. Hij werd vergeleken met ontwerpers als Nicholson en Buchanan, maar zijn ontwerpcarriere duurde slechts 13 jaar, van 1956 tot 1969. Hij kon razendsnel werken, maar had er moeite mee projecten af te maken. In 1961 associeerde hij zich met Don Pye, die veel van zijn ontwerpideeën uitwerkte. Na 1963 verloor hij zijn interesse in het ontwerpen omdat heersende trends het vak ‘oninteressant’ maakten: de fractionele tuigage maakte plaats voor de steeds grotere topfok, ‘de dekhuizen werden steeds ronder en de boegen steeds rechter’ en de trend naar minder gewicht en gescheiden kiel en roer zou jachten ‘onzeewaardig’ maken. Zijn eerste jacht, de Phialle, ontwierp hij voor een wedstrijd, die hij ermee won. In opdracht van een relatie ontwierp bij in 1959 een ‘verbeterde’ Noorse volksboot, de Stella, met meer binnenruimte en meer aanvangsstabiliteit, waarvan er meer dan 100 gebouwd werden. Een vergrote versie ervan, de Rustler 31 werd naderhand doorontwikkeld tot de Rustler 36, die nog steeds gebouwd wordt en waarvan er in 2018 zes deelnamen aan de Golden Globe Race. Drie ervan eindigden op de eerste plaatsen. Holmans jachten, aanvankelijk in hout, later in polyester uitgevoerd, zijn zeer herkenbaar: S-spanten met een lange kiel, een strakke zeeg, een lange, lage kajuitopbouw met veel aandacht voor details, een fraai afgeronde boeg en bij de platgatters het zeer smalle en lange roer. Zijn yawl- en kitsgetuigde grotere jachten hebben doorgaans een jachthek met veel overhang. |
Rating | 1,020 |
Rating spi | 1,081 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil voorlijk | 10.82 m |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |