
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Big Pumpkin |
VKSJ nummer | V1171 |
Type schip | Curlew 32 |
Ontwerper | Hugh Rossiter |
Ontwerp jaar | 1980 |
Bouwer/werf | Rossiter Yachts, Ltd. |
Bouwjaar | 1985-'87 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd, kiel/midzwaard |
Minumum diepgang | 1.10 m m. |
Maximum diepgang | 1.90 m m. |
Vorm van de achtersteven | platgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan spiegel en kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 9.75 m m. |
Breedte op de huid | 3.15 m m. |
Materiaal romp | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | hout (opbouw als bakdek) |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Waterverplaatsing | 7340 kg |
Waarvan ballast | 2960 kg |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Gaastmeer |
Geschiedenis | De Big Pumpkin, een Curlew, ontworpen en gebouwd door Rossiter, is een waardig opvolger van de Kylix met de zelfde naam. De aanvraag voor toelating van dit jacht ging vergezeld van uitvoerige beschrijvingen, gedetailleerde informatie en foto’s onder zeil. Het schip is niet alleen solide gebouwd, maar het is ook een solide zeilend schip. De Curlew van Rossiter is het varend bewijs van het feit dat klassiek minder te maken heeft met ontstaansmoment (ontwerp of bouw), dan met vorm en eigenschappen. De eigenaren van deze Big Pumpkin waren al lid met de Kylix Big Pumpkin (een ontwerp van Maurice Griffith, zie jubileumboek VKSJ ‘Klassieke Jachten, schoonheid uit het verleden’). De Curlew is een ontwerp uit 1979, gebouwd in 1985/1987. Het eerste schip van Rossiters Curlew-ontwerp is gebouwd in hout. Opvallend aan de Curlew is het bakdek van de boeg tot de kuip, in combinatie met een smalle opbouw die tot achter de mast reikt. De kuip is ruim en diep en zo lang dat de helmstok van het aan de spiegel gehangen roer slechts tot halverwege komt. Dat maakt het leven van de stuurman en de bemanning aanzienlijk comfortabeler. Het zogenaamde raised deck geeft meerdere voordelen. Dek en opbouw geven in combinatie met de zeerailing een veilige weg naar en van de mast, waaraan de valbediening plaatsheeft. Het verhoogde dek geeft inwendig veel extra ruimte, bovenop de grote ruimte die al wordt geboden door de lengte- en breedtematen van de Curlew. De grote diepgang en de lange kiel met het aangehangen roer maken van de Curlew een handzaam en bemanningsvriendelijk schip. De grote inwendige ruimte bevat voldoende afsteunpunten om bij zwaardere zeegang veilig te verkeren en bewegen in de kajuit. De waterverplaatsing van 7.34 ton met een ballastaandeel van 2.96 ton, maakt van het schip een stabiel platform. Het gaat hier om de kiel-midzwaard uitvoering van de Curlew, met een diepgang van 1.12/1.78 meter. Het zeiloppervlak is ca. 7 m2 per ton waterverplaatsing. Op de foto’s onder zeil is te zien dat de Curlew ondank de grote displacement/length-ratio een relatief licht varend schip is, dat zonder veel fuzz door de golven glijdt. Dat is een kenmerk van goed ontwerp. Al met al willen wij de eigenaars feliciteren met hun prachtige comfortabele en functionele schip, waarin de combinatie van GRP met hout op superbe wijze is gerealiseerd. |
Rating | 0.932 |
Rating spi | 0.979 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |