
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Naughty Nellie |
VKSJ nummer | V1168 |
Type schip | Contessa 35 |
Ontwerper | Doug Peterson |
Ontwerp jaar | 1974 |
Bouwer/werf | Jeremy Rogers Ltd. |
Bouwjaar | 1974 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | vinkiel |
Maximum diepgang | 1.90 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan scheg |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 10.50 m m. |
Breedte op de huid | 3.50 m m. |
Materiaal romp | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 6123 kg |
Waarvan ballast | 3130 kg |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Stellendam |
Geschiedenis | De Naughty Nellie is een Contessa 35, een Doug Peterson ontwerp uit 1974, in dat zelfde jaar gebouwd op de werf van Jeremy Rogers. Daarmee heeft de Naughty Nellie een bijzondere afkomst! Doug Peterson is een bekende Amerikaanse ontwerper die met veel succes tekende en zelf ook deelnam aan One Cup kampioenschappen. Met de Gumboots, het eerste schip dat naar dit ontwerp gebouwd werd, won Peterson in 1974 de One Ton Cup. Hij is ook enthousiast klassieker zeiler. Voor Jeremy Rogers was de wereld van de klassieke jachten niet vreemd: hij werd bekend in de 60-er jaren met zijn Contessa 26, een Volksboot-derivaat waarmee zijn in 1961 opgestarte bedrijf echt doorbrak. De Contessa 26 ( een David Sadler ontwerp) was een echte hit. Zeewaardig en snel, zelfs geschikt voor de lange zeewedstrijden als de Round Brittain! Tot 1977 heeft de Rogers werf de 26 gebouwd. De opvolger van de 26, de Contessa 32 (eveneens een ontwerp van David Sadler) werd met haar prachtige klassieke lijnen ook een doorslaand succes; de eerste werd in 1972 gebouwd en er zijn er 700 van gerealiseerd. De 26 en de 32 werden ook in Canada bij Tailer and Sons gebouwd, die daarvoor mallen hadden gekocht en de bijbehorende bouwrechten. Van de Contessa 35 zijn er sinds de start van de productie 80 gebouwd bij de werf van Jeremy Rogers. Kenmerkend voor de Contessa 35 is het bijna extreem te noemen hoge tuig: voordriehoek hoogte 14.78 m en een grootzeil voorlijk van 13.11 m. Als daar dan een spinaker en, zoals toen gebruikelijk was, een blooper bijkomen, kun je wel enkele hairy momenten verwachten bij stevige en vooral vlagerige winden bij Cowes en Whight. De Contessa 35 heeft een fijn gesneden diep v-vormige spantvorm in het voorschip, die overgaat in een rondspant, een ver achterliggende grootste breedte en een fijn gesneden achterschip en een kleine spiegel. Ze is mooi in balans en het grote licht gebalanceerd roer aan het eind van de heel spits uitlopende waterlijn zal maken dat de stuurman altijd ‘in command’ is. De diepe kiel met haar loodballast van ruim 50% van het totale gewicht maken met haar tumblehome ter plekke van de grootste breedte dat de Contessa 35 haar tuig goed kan dragen. Het nu bijna 50 jaar oude ontwerp is een toonbeeld van het adagium ‘form follows function’, hetgeen voor alle Contessa’s geldt. De klassiekste Contessa’s waren de 26 en de 32. Maar de 35 mag er alleszins zijn. Een formidabel schip met oogstrelende verhoudingen in romp en tuig! De IOR heeft toch ook heel mooie schepen opgeleverd, wanneer de ontwerper niet de meest extreme kanten van de formule opzocht. Deze Contessa (gravin) 35 is daarvan een bijzonder voorbeeld. |
Rating | 1.226 |
Rating spi | 1.287 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Grootzeil voorlijk | 13.11 m |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |