• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1164 – Cadance

V1164 – Cadance

03/06/2021

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Cadance
VKSJ nummer V1164
Varend erfgoed Ja
Type schip Zeegatkruiser
Bouwwijze gelast
Ontwerper Norman G. Owens (VS)
Bouwer/werf L. Moerman N.V, Brielle
Bouwjaar 1962
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Maximum diepgang 1.45 m m.
Vorm van de achtersteven platgat
Positie van het roer/td> opgehangen aan achtersteven
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 9.66 m m.
Breedte op de huid 2.61 m m.
Materiaal romp staal, gelast
Materiaal zeilen katoen
Snit zeilen recht
Materiaal opbouw staal
Materiaal mast aluminium
Motor binnenboord diesel
Schroef type 3-blads vaste schroef
Waterverplaatsing 4500 kg
Ballastmateriaal lood/beton
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Weesp
Geschiedenis

De Cadance is een Zeegatkruiser, ontworpen door Norman G. Owens, gebouwd bij de werf van L. Moerman te Brielle in 1962. In 1962 hield Owens op met zijn scheepsbouwactiviteiten. Hij was niet opgeleid tot scheepsbouwkundig architect. Met zijn broers bestierde hij een grote firma die actief was in de jachtbouw in de VS. Hoe Owens in Nederland actief werd is niet bekend. In de dictionaire of Yachtdesigners komt hij wel voor maar wordt niet ingegaan op details van zijn geschiedenis.

Desalniettemin, hij tekende het ontwerp voor de Zeegatkruiser ten behoeve van gebruik in de kustwateren van de VS. waarbij hij goed keek wat in Nederland gangbaar was. De Cadance is dan ook heel Nederlands gedimensioneerd met haar lengte van 9.66 meter, bij 2.61 breedte en een diepgang van 1.45 meter.

Kennelijk heeft een en ander in Nederland kunnen leiden tot een bouwopdracht aan L. Moerman en is in 1962 de Cadance opgeleverd. Of er meer schepen van zijn tekentafel in Nederland zijn gebouwd is niet bekend.

De waterverplaatsing is bescheiden naar onze begrippen, maar dat kan gelegen zijn aan de wijze van ballasting: beton met lood. Als het lood op de kielzool ligt en wordt afgedekt met beton, komt het zwaartepunt lager te liggen en is minder ballast nodig. Dat kan dan best een tonnetje schelen. Verder is ook heel bepalend hoe dik de huid is, zowel onder water als boven water. De kielzool was altijd heel stevig gedimensioneerd. Het is jammer dat van het schip geen foto’s op het droge zijn ingeleverd, aan de hand waarvan een groot aantal vragen zou kunnen worden beantwoord. Duidelijk is dat er sprake is van een S-spant met een volle kiel met aangehangen roer, waarbij de achterover hellende spiegel elegant de spantvorm aanduidt.

Opvallend is de oplossing voor de helmstok. Hoewel deze door een uitsparing in de spiegel steekt, kan de helmstok opgeklapt worden doordat de helmstok tussen twee roestvrij stalen flenzen aan de roerkop is bevestigd en niet zoals we bij de Baron zien, doorgestoken is in een vierkant gat in de roerkoning, met de daarbij behorende borgpen aan een koperen kettinkje..

De kuip en opbouw van de Cadance zijn goed gedimensioneerd en vertonen goede aandacht voor detail. Geen scherpe hoeken, maar alles mooi rondgezet. Dan ziet het er allemaal veel eleganter uit. De opbouw`verhoudt zich prima tot de romp, waarvan kan worden gesteld dat voor en achtersteven mooi in balans zijn. De overloop juist achter het brugdekje is een aanwijzing van de dingen die zouden komen. De wat hogere aspectratio van de grootzeilen in de latere jaren ‘60 leidde tot kortere gieken, die niet meer vanaf het achterdek werden geschoot. Elk voordeel heeft zijn nadeel: opeens zit er dan een overloop voor de kajuitingang, terwijl deze dan ook weer in conflikt komt met de sprayhood.

Maar we moeten maar denken dat boten van minder dan 10 meter lengte per definitie vol zitten van compromissen. De uitstraling van het interieur is, voor zover uit de foto’s is op te maken, uitermate prettig. Net als de deurtjes van de kajuitingang en het schuifluik een goede indruk geven van de uitrusting van de boot. Een van de foto’s toont een mooi nieuw dacron grootzeil en genuafok. Een tuig waarmee het schip goed zal kunnen presteren.

Conclusie: de Cadance is een mooi product van het ontwerp van Owens en de bootbouwkwaliteit van de werf van L. Moerman. Dit product van Amerikaans-Nederlandse samenwerking is een prachtige representant van de watersport uit het begin van de jaren ‘60, toen stalen boten voornamelijk S-spant schepen waren.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}