Schip is in 1965 gebouwd en is geënt op de lijnen van de houten Vashti uit 1957 van dezelfde ontwerper. Romp, dek en opbouw zijn door Tyler Boat Co. gebouwd. De casco’s van de Vashti werden afgebouwd door Universal Shipyards Solent Ltd, die ook de verkoop behartigde. Vanwege de polyesterbouw kon het natte oppervlakte met 5% worden verminderd t.o.v. de houten versie. Voorts leverde volgens de ontwerper de polyester bouwwijze een gewichtsbesparing op met tegelijkertijd een verhoging van het ballastpercentage en een verbetering van de aan de windse zeileigenschappen. Het schip is het prototype uit een serie van in totaal 12 gebouwde schepen, waarvan er 5 in Engeland en 1 in Nederland varen. De overigen zijn niet te traceren. Het schip werd in januari 1966 gepresenteerd op de Boat Show in Londen. Als prototype is er in het beginjaar nogal gesleuteld aan de ballast. Het bleek noodzakelijk om ca. 300 kg loodballast in de watertank toe te voegen, hetgeen de totale ballast op 3,3 ton bracht. Bij de invoering van de IOR is op verzoek van één der eigenaars het RORC-zeilplan door Buchanan aangepast, hetgeen een veel kleiner grootzeil en een grotere genua opleverde. De giek is daartoe met bijna een meter ingekort. In de 60-jaren zijn de nodige wedstrijden gevaren met een eerste plaats in de Cowes Cherbourg Cup, de Michael Brady Challenge Cup, de Lloyds Race en The Stock Exchange Trophy. Een wellicht aansprekender resultaat was de 4e plaats in de Fastnet Race van 1967. Welke waarden je aan deze resultaten moet toekennen is om het even. Het waren amateurbemanningen op voor die tijd wedstrijdschepen, die niet altijd professioneel opereerden. Dat er enkele aansprekende resultaten werden geboekt pleit voor het ontwerp. Niettemin was het ontwerp in het bouwjaar al verouderd met een relatief groot nat oppervlak, weinig breedte en daardoor een wat tegenvallende accomodatie onderdeks. Dit verklaart wellicht de teleurstellende productie van slechts 12 schepen. Het gaat echter ook om zeileigenschappen, zeegedrag en uiterlijk, die bij dit schip zeer aanspreken. Voor Beken uit Cowes waren dit redenen om een spectaculaire foto uit 1966 van dit schip onder spinnaker en -stagzeil op te nemen in zijn jubileumboek A Hundred Years of Sail uit 1996. In zijn commentaar wees Beken op de grote koersvastheid van het schip in forse windvlagen.
V1145-Vamp of Hamble
AlgemeenMeer schipExtra ratingHistorie
Status schip
Toegelaten
Naam schip
Vamp of Hamble
Vksj nummer
V1145
Varend erfgoed
Ja
Type schip
Queen Class 38
Ontwerper
Alan Buchanen
Ontwerp jaar
1965
Bouwer/werf
Tyler Boat Company/Universal Shipyards
Bouwjaar
1966
Romp vorm
S-spant
Vorm van de kiel
doorgebouwd
Maximum diepgang
1.91 m
Positie van het roer
doorgestoken, opgehangen aan kiel
Tuigvorm
torensloep
Lengte over alles
11.89 m
Lengte over stevens
11.89 m
Lengte over waterlijn
8.23 m
Breedte op de huid
2.90 m
Materiaal romp
kunststof, glasvezelversterkt polyester
Materiaal zeilen
dacron
Snit zeilen
recht
Materiaal opbouw
glasvezelversterkt polyester
Material mast
aluminium
Motor
binnenboord diesel Yanmar 3YM30
Schroef type
klapschroef
Waterverplaatsing
6900 kg
Waarvan ballast
3050 kg
kooktoestel
aanwezig
Toilet
aanwezig
vaste_slaapplaatsen
aanwezig
Rating
0.95
Rating spi
1.00
Voordriehoek basis
4.1 m
Voordriehoek hoogte
13.1 m
Snit voordriehoek
recht
Voordriehoek materiaal
dacron
Spinnaker
van top
Grootzeil voorlijk
11 m
Grootzeil onderlijk
4.75 m
Grootzeil achterlijk
12.2 m
Grootzeil snit
recht
Grootzeil materiaal
dacron
Grootzeil doorgelat
nee
Doorgelat grootzeil uitgebouwd
nee
Geschiedenis