Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Vamp of Hamble |
VKSJ nummer | V1145 |
Varend erfgoed | Ja |
Type schip | Queen Class 38 |
Ontwerper | Alan Buchanen |
Ontwerp jaar | 1965 |
Bouwer/werf | Tyler Boat Company/Universal Shipyards |
Bouwjaar | 1966 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.91 m m. |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 11.89 m m. |
Breedte op de huid | 2.90 m m. |
Materiaal romp | kunststof, glasvezelversterkt polyester |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | klapschroef |
Waterverplaatsing | 6900 kg |
Waarvan ballast | 3050 kg |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Monnickendam |
Geschiedenis | Schip is in 1965 gebouwd en is geënt op de lijnen van de houten Vashti uit 1957 van dezelfde ontwerper. Romp, dek en opbouw zijn door Tyler Boat Co. gebouwd. De casco’s van de Vashti werden afgebouwd door Universal Shipyards Solent Ltd, die ook de verkoop behartigde. Vanwege de polyesterbouw kon het natte oppervlakte met 5% worden verminderd t.o.v. de houten versie. Voorts leverde volgens de ontwerper de polyester bouwwijze een gewichtsbesparing op met tegelijkertijd een verhoging van het ballastpercentage en een verbetering van de aan de windse zeileigenschappen. Het schip is het prototype uit een serie van in totaal 12 gebouwde schepen, waarvan er 5 in Engeland en 1 in Nederland varen. De overigen zijn niet te traceren. Het schip werd in januari 1966 gepresenteerd op de Boat Show in Londen. Als prototype is er in het beginjaar nogal gesleuteld aan de ballast. Het bleek noodzakelijk om ca. 300 kg loodballast in de watertank toe te voegen, hetgeen de totale ballast op 3,3 ton bracht. Bij de invoering van de IOR is op verzoek van één der eigenaars het RORC-zeilplan door Buchanan aangepast, hetgeen een veel kleiner grootzeil en een grotere genua opleverde. De giek is daartoe met bijna een meter ingekort. In de 60-jaren zijn de nodige wedstrijden gevaren met een eerste plaats in de Cowes Cherbourg Cup, de Michael Brady Challenge Cup, de Lloyds Race en The Stock Exchange Trophy. Een wellicht aansprekender resultaat was de 4e plaats in de Fastnet Race van 1967. Welke waarden je aan deze resultaten moet toekennen is om het even. Het waren amateurbemanningen op voor die tijd wedstrijdschepen, die niet altijd professioneel opereerden. Dat er enkele aansprekende resultaten werden geboekt pleit voor het ontwerp. Niettemin was het ontwerp in het bouwjaar al verouderd met een relatief groot nat oppervlak, weinig breedte en daardoor een wat tegenvallende accomodatie onderdeks. Dit verklaart wellicht de teleurstellende productie van slechts 12 schepen. Het gaat echter ook om zeileigenschappen, zeegedrag en uiterlijk, die bij dit schip zeer aanspreken. Voor Beken uit Cowes waren dit redenen om een spectaculaire foto uit 1966 van dit schip onder spinnaker en -stagzeil op te nemen in zijn jubileumboek A Hundred Years of Sail uit 1996. In zijn commentaar wees Beken op de grote koersvastheid van het schip in forse windvlagen. |
Rating | 0.95 |
Rating spi | 1.00 |
Snit voordriehoek | recht |
Voordriehoek materiaal | dacron |
Spinnaker | van top |
Grootzeil voorlijk | 11 m |
Grootzeil onderlijk | |
Grootzeil achterlijk | 12.2 m |
Grootzeil snit | recht |
Grootzeil materiaal | dacron |
Grootzeil doorgelat | nee |
Doorgelat grootzeil uitgebouwd | nee |