• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1140-Lyra

V1140-Lyra

27/04/2021

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Lyra
VKSJ nummer V1140
Varend erfgoed Ja
Type schip Alden Challenger 38
Ontwerper John G. Alden & Co. Inc.
Bouwer/werf Halmatic Ltd. & Trevor UK, Portsmouth and Bonchurch
Bouwjaar 1971
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd, kiel/midzwaard
Minumum diepgang bij midzwaard/hefkiel e.d. 1.22 m m.
Maximum diepgang bij midzwaard/hefkiel 2.44 m m.
Vorm van de achtersteven jachthek
Positie van het roer/td> doorgestoken, opgehangen aan kiel
Tuigvorm torenyawl
Lengte over stevens 11.40 m m.
Breedte op de huid 3.35 m m.
Materiaal romp kunststof, glasvezelversterkt polyester
Materiaal zeilen dacron
Snit zeilen recht
Materiaal opbouw glasvezelversterkt polyester
Materiaal mast aluminium, gieken uitygevoerd in hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type vaste schroef
Waterverplaatsing 8060 kg
Waarvan ballast 1957 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Dokkumer Nieuwezijlen/Jachthaven Lunegat
Geschiedenis

 

Waaraan herken je de latere generatie cruisers van de hand van John Gale Alden? Aan hun gracieuze lijnen en hun lage vrijboord, zegt de een. Aan hun opgeruimde dekken en het gemak waarmee ze zich laten zeilen, zegt de ander. Beiden hebben gelijk en je zou er nog tal van kwaliteiten zoals uitstekende zeewaardigheid en een flinke snelheid aan toe kunnen voegen. Maar toch vroeg ik me af of ik er genoeg aan zou hebben om een Alden cruiser in één oogopslag te herkennen. Tot ik een liefhebber op internet vond die me met één scherpe observatie uit de brand hielp. Volgens ontwerper Tom Young herken je de Alden Challenger, Mistral, Zephyr en Countess het makkelijkst aan hun ramen.

Waarom ik bij ramen stilsta terwijl er over Alden en ons nieuwe clublid de Lyra veel meer te vertellen is? Omdat ik, aangestoken door die Tom Young, verrast ben hoe een simpele vorm je terug kan brengen naar een bepaalde periode. Eind jaren vijftig, in dit geval. De ‘D’-vorm van de grote vensters van de Challenger 38, die samen een afgevlakte ovaal vormen, vind je zoals Young opmerkt ook terug in sommige auto’s uit die tijd (zie bijgaande foto van de Jaguar Mark 2 uit 1959). Heeft Alden zich door die vormgeving laten inspireren? Hield hij überhaupt in de gaten wat er in de auto-industrie gebeurde? We zullen het wel nooit weten, maar kijk ik nu opnieuw naar die ramen, dan komt opeens een tijdperk in zicht. Zo brengt een detail soms een schip tot leven.

Maar genoeg gemijmerd, terug naar de feiten. Eind jaren vijftig, toen waren carrière en leven van John Gale Alden helaas bijna ten einde. Na een imposante loopbaan deed hij in 1955 zijn ontwerpbureau in Boston over aan zijn medewerkers onder leiding van Niels Hellenberg. Sinds de oprichting in 1909 had dat bureau meer dan negenhonderd jachten ontworpen, waaronder een beroemde serie racers die onder de naam Malabar (van I t/m XIII) in de twintiger en begin dertiger jaren furore maakten: ontwerpen van Alden wisten in de Bermuda Race van 1932 niet minder dan de eerste vier plaatsen te bemachtigen.

Maar het waren vooral ‘schooner’ getuigde schepen waarmee Alden deze successen boekte, ze staan relatief ver af van de Challenger 38 waar we het hier over hebben. Dat komt onder andere door de verandering van de Amerikaanse CCA-wedstrijdregels na de Tweede Wereldoorlog. Het leidde tot bredere, minder hoog getuigde schepen met een lager vrijboord en minder diepgang. Ze werden vaak uitgerust met twee masten, niet in de laatste plaats omdat bezaanstagzeilen niet in de rating werden meegerekend en daardoor op de toonaangevende, grotendeels bezeilde Bermuda en Trans Pacific races een flink voordeel opleverden.

Alden ging als lid van de Cruising Club of America enthousiast mee met de nieuwe regels en dat leidde tot een nieuwe reeks succesvolle ontwerpen. De in polyester uitgevoerde Challenger 38 is er daar een van. Ze verscheen in 1960 voor het eerst op het water en de Lyra uit 1971 moet als een van de laatsten uit de serie bij Halmatic in Portsmouth zijn gebouwd. Ze is een vrij ondiepe S-spant met beweegbaar midzwaard en een doorgestoken, aan de kiel opgehangen roer. Met twee masten, een relatief laag gewicht en ‘torenyawl’ tuigage lijkt ze me een snel schip. Bovendien heeft ze een mooie klassieke uitstraling die nog wordt versterkt door fraaie mahoniehouten elementen zoals een blank gelakte potdeksel en dito kajuit.

En door die ramen, natuurlijk. Welkom, wil ik maar zeggen.

NB De eerste eigenaar van der Lyra, Lyra BV, plaatste een elektrische piano aan boord van het schip (inmiddels verwijderd. Classificatie: Register of Classed Yachts 1983, no. Y062947. Certifificaat van classificatie en toezicht: Lloyd’s Register of Shipping, geregisteerd ‘+100AI Yacht’, 4 februari 1972.

Extra gegevens voor rating
Rating 1.010
Rating spi 1.061
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Spinnaker van top
Grootzeil voorlijk 10.99 m
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron
Bezaan voorlijk 4.17 m
Bezaan onderlijk 1.92 m
Topzeil snit recht
Bezaan materiaal dacron

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}