
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Doppio |
VKSJ nummer | V1136 |
Type schip | Alpa 9.50 |
Ontwerper | Sparkman & Stephens |
Ontwerp jaar | voor 1970 |
Bouwer/werf | Alpa, Italië |
Bouwjaar | 1977 |
Romp vorm | S-spant |
Vorm van de kiel | doorgebouwd |
Maximum diepgang | 1.72 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgehangen aan scheg |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 9.50 m m. |
Breedte op de huid | 2.95 m m. |
Materiaal romp | kunststof, glasvezelversterkt polyester |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 4400 kg |
Waarvan ballast | 1650 |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Enkhuizen |
Geschiedenis | De Doppio is een Alpa 9,50 uit 1977, ontworpen vóór 1970. Kijk je naar de tekeningen, dan denk je meteen aan de She 31 en de IW 31 van de hand van Sparkman & Stephens. En inderdaad, ook de Doppio kwam hier van de tekentafel. De Alpa’s werden gebouwd op een Italiaanse polyesterwerf die verschillende boottypen fabriceerde. Opvallend aan de Doppio zijn het semi S-spant en het roer aan de bustle/scheg, waarmee de waterverplaatsing iets gestrekter wordt. Wat overbleef van de kiel was juist voldoende om goed aan de wind te varen en voldoende ballast te hebben om het tuig boven de romp te houden. De beperkte waterlijnlengte en de voor het interieur benodigde rompdiepte maakt dat deze schepen een ronde kielbalklijn meekregen (ook wel rocker genaamd, denk aan de ‘rocking chair’ = schommelstoel). De betekenis daarvan voor het zeegedrag merk je onmiddellijk wanneer de frequentie van het schip opeens wordt versterkt door de frequentie van de golfslag…. Het is een probleem dat bij alle bootjes van dit model voorkomt. Ik noem even de Pionier 10, de Alpha 32, de She 31, enzovoort. Zijn de schepen wat langer, dan is de kiellijn wat meer gestrekt en is een en ander minder geprononceerd. Voor een heleboel jachtjes van deze maat zal het IJsselmeer vaak onprettig vaarwater zijn vanwege de korte golfslag… Van de Alpa 9,50 en haar familieleden valt op dat het achterschip met holle lijnen uit het water komt, een S&S trekje dat je best wel een handtekening kunt noemen. Het is alsof de hekgolf erdoor wordt uitgenodigd een beetje mee te blijven duwen. Waarschijnlijk is dat ook zo. Hoewel S&S-ontwerpen vaak zwaar zijn in relatieve zin, dus een hoge displacement length ratio hebben, zijn het in het algemeen goed presterende schepen. |