
Status schip | Toegelaten |
Naam schip | Lady Rose |
VKSJ nummer | V1133 |
Type schip | Bowman 49 |
Ontwerper | Holman & Pye |
Bouwer/werf | Bowman, Emsworth |
Bouwjaar | 1980 |
Romp vorm | rondspant |
Vorm van de kiel | vinkiel |
Maximum diepgang | 2.39 m m. |
Vorm van de achtersteven | jachthek |
Positie van het roer/td> | doorgestoken, opgeghangen aan scheg |
Tuigvorm | kits/topfok |
Breedte op de huid | 4.27 m m. |
Materiaal romp | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal opbouw | glasvezelversterkt polyester |
Materiaal mast | aluminium |
Motor | binnenboord diesel |
Waterverplaatsing | 1678 kg |
Kooktoestel | aanwezig |
Vaste_slaapplaatsen | aanwezig |
Thuishaven | Burghsluis |
Geschiedenis | De Lady Rose is een ‘Bowman 49 Centre Cockpit Ketch’, van het tekenbord van Holman & Pye. De foto’s van dit schip tonen de fraaie lijnen van dit ontwerp. Meer lengte geeft niet alleen meer ruimte, maar biedt ook de mogelijkheid om van het geheel een heel mooie compositie te maken. De Cutter-Ketch tuigage geeft evenwicht in het zeilplan. Bij veel wind kan, zonder al te veel af te doen aan de prestaties, het grootzeil worden weggenomen. Bezaan en voorzeil zijn dan nog voldoende om goede voortgang te maken met een mooi uitgebalanceerd schip. De centre cockpit is dan een heerlijk beschutte plaats, zeker wanneer de sprayhood er ook nog op staat. De centre cockpit is dan een droge entree voor zowel de voor- als de achterkajuit. Bij een 49 voeter is er dan ook nog ruimte voor een verbinding tussen voor- en achterkajuit binnendoor. Jammer genoeg zijn er geen foto’s van het interieur van deze beautiful lady. Kim Holman staat bekend om zijn prachtige interieur ontwerpen. Wellicht nog eens iets om later aandacht aan te geven. De romp van de Lady Rose is mooi gestrekt met een semi S-spant, V-vormige spanten in voorschip en een ronde spantvorm in het achterschip, zoals ook wordt getoond door de forse spiegel. De vinkiel is relatief klein en het roer wordt gesteund door een kleine scheg. Dat de kiel relatief klein van oppervlakte is, is niet zo vreemd, omdat zeker op snelheid slechts de voorste 30% van de kiel bijdragen aan de driftbeperking terwijl de rest van de kiel alleen maar wrijvingsweerstand met het water oplevert. Als de boot stil ligt voorkomt de gehele kiel dat de boot wegwaait. In de haven is een volle kiel dus een verzekering tegen wegwaaien, maar ook een probleem bij het draaien in een kleine ruimte. Bij een schip van dit formaat past wel een wat grotere bemanning, zodat er handen genoeg zijn voor havenmanoeuvres! |