• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1131 Splinter

V1131 Splinter

26/04/2021

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Splinter
VKSJ nummer V1131
Varend erfgoed Ja
Type schip Splinter
Ontwerper E.G. van de Stadt
Ontwerp jaar 1964
Bouwer/werf Jachtbouw Peulen, Neer
Bouwjaar 1965
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Maximum diepgang 1.15 m m.
Vorm van de achtersteven jachthek
Positie van het roer/td> doorgestoken. opgehangen aan roerkoning (balansroer)
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 6.45 m m.
Breedte op de huid 2.08 m m.
Materiaal romp glasvezelversterkt polyester
Materiaal opbouw glasvezelversterkt polyester
Materiaal mast Aluminium
Motor Buitenboord electrisch
Schroef type klapschroef
Waterverplaatsing 1261 kg
Waarvan ballast 408 kg
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig (3)
Thuishaven Uitgeest
Geschiedenis

Stel je voor. 1959. Het stormt flink en je doet als bemanningslid aan boord bij Ricus van de Stadt mee aan een zeilrace op de Noordzee. En terwijl je scherp aan de wind met zijn nieuwste ontwerp Pionier van amper negen meter tegen metershoge golven opbokst, merkt je schipper droogjes op: ‘Nou dat polyester kan toch meer hebben dan ik dacht!’. Dan moet je wel heel goede vrienden zijn, wil je hem niet eens flink de oren wassen.

Het verhaal komt van Willem de Vries Lentsch II en het illustreert twee dingen. Toen polyester in de jachtbouw zijn intrede deed, was omtrent sterkte en constructie nog bitter weinig bekend. Van de Stadt had zijn ‘Pionier’ dan ook vooral vanuit intuïtie ontworpen en boekte met het snelle jachtje onmiddellijk een imposante serie wedstrijdsuccessen. Maar de anekdote laat ook zien dat de ontwerper onder de indruk was van de sterkte en de mogelijkheden van het nieuwe materiaal. Dat moet hem zeker hebben geïnspireerd, want enkele jaren later viel een ander ontwerp van zijn hand in de prijzen:

[onderstaand stuk graag in cursief weergeven, is een lang citaat]

In de prijsvraag 1965 van de Koninklijke Verbonden Nederlandsche Watersport Vereenigingen werd de eerste prijs gewonnen door E.G. van de Stadt met het ontwerp Splinter 21. Dit polyester jacht bezit een elegance en zwier, die men zelden ziet. Met zijn zelflozende kuip is de Splinter zeer geschikt voor het zeilen op zee. De indeling is met drie slaapplaatsen.

De betimmering is zeer luxe, het dek en de opbouw zijn met een binnenwand welke een volkomen gladde afwerking geeft. De zeeg is afgewerkt met een fraaie mahoniehouten voetlijst met berghout, blank gelakt. Een groot voordeel is dat de Splinter zeer goed trailerbaar is achter een middenklasse auto, dit maakt hem bijzonder geschikt voor vakantie naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee.

De Splinter 21 is een zelfrichtend jacht. Daarom hebben we geen luchtkasten ingebouwd. Maar hiervoor in de plaats hebben we zeer nuttige bruikbare bergruimte gekregen. De ruimte, de hoogte en de grote keuken in dit zeeracertje van 21 voet zijn werkelijk bewonderenswaardig. Het voor- en achterschip zijn door dekluiken toegankelijk.

Dit polyester jacht wordt onder toezicht en volgens de voorschriften van Lloyds Register of Shipping gebouwd. Op verzoek kan een certificaat worden geleverd.

(Vrij naar: Folder Jachtbouw Peulen, 1965)

Ontworpen voor polyestertoepassing

De Splinter 21 hoorde dus net als de Pionier (en de latere Sprinter 32) bij de eerste serie ontwerpen die Ricus van de Stadt voor uitvoering in glasvezelversterkt polyester ontwierp. In tegenstelling tot veel Engelse en Amerikaanse ontwerpers die vasthielden aan klassieke vormen zoals de S-spant, voerde hij daarbij een aantal radicale vernieuwingen door. Voortbordurend op het succes van een gescheiden vinkiel en balansroer zoals hij eerder met succes bij de Zeevalk en Zeeslang had toegepast, maakte hij in het ontwerp van Splinter volop gebruik van de mogelijkheden van zijn nieuwe bouwmateriaal. Dat is te zien aan de ronde en halfronde luiken en toegangen, de hogere kajuitopbouw met afgeronde hoeken en de langgerekte kajuitramen die binnen voor veel licht zorgen. De Splinter 21 is dus niet alleen met glasvezelversterkt polyester gebouwd, ze is ook als een van de eersten echt voor het gebruik van kunststof ontworpen.

Splinter is in de winter van 2020/21 bij Orange Nautical Services in Zaandam verwend met een nieuwe laklaag, nieuwe ramen en een elektrische motor. Een snel, dapper en behoorlijk eigenwijs jachtje dat een bijzondere plaats inneemt in de geschiedenis van het jachtontwerp.

Extra gegevens voor rating
Rating 0,971
Rating spi 1.019
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Grootzeil voorlijk 5.90 m
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}