
Status schip | In behandeling |
Naam schip | Aquarius |
VKSJ nummer | V1126 |
Type schip | Lynaes 29 |
Bouwwijze | gewapend polyester |
Ontwerper | B. Maltha-Müller |
Ontwerp jaar | 1973 |
Bouwer/werf | AB Raa Batvarf |
Bouwjaar | 1986 |
Romp vorm | S-spant |
Maximum diepgang | 1.56 m m. |
Vorm van de achtersteven | spitsgat |
Positie van het roer/td> | opgehangen aan achtersteven/kiel |
Tuigvorm | torensloep |
Lengte over stevens | 9.10 m m. |
Breedte op de huid | 2.90 m m. |
Materiaal romp | kunststof, polyester |
Materiaal zeilen | dacron |
Snit zeilen | recht |
Materiaal opbouw | polyester |
Materiaal mast | aluminium |
Schroef type | 3-blads vaste schroef |
Waterverplaatsing | 5000 kg |
Waarvan ballast | 2200 kg |
Ballastmateriaal | lood |
Kooktoestel | Aanwezig |
Thuishaven | Edam |
Geschiedenis | De Aquarius, een Lynaes 29, is een jacht dat valt in de Deense en Zweeds traditie van Kosters en Oostzeejollen. Het ontwerp van de Deen B. Malta-Müller is niet beïnvloed door zgn. rating rules. Duidelijk is dat de Lynaes 29 zijn achtergrond vindt in de Oostzeejollen en Kosters uit die streken. Zie bijvoorbeeld de website doubleenders.com. Sowieso tekenden de Denen veel mooie spitsgatters, je komt ze nog wel tegen op verkoopsites als Batnet en Blocket in Zweden, als ook op de verkooppagina van de Freundeskreis (FKY). De Lynaes 29 is een wat modernere variant hiervan. De opbouw kunnen we gerust eigentijds jaren 70 noemen. Met de diepe S-spant levert dit een schip op met comfortabele ruimte, waarin het interieur goed ingetimmerd kon worden. De ronde deklijnen aan het achterschip leveren ondanks het spitsgat een ruime kuip op, zonder te zwaar in te zakken in het water en te zeer te remmen. De Lynaes 29 is een lichtlopend schip, dat met een ballast aandeel van 44% haar relatief hoge tuig goed kan dragen. Er is voldoende voortstuwing van de zeilen voorhanden om het grote nat oppervlak van het schip te compenseren. Bij lagere snelheid is de wrijvingsweerstand van het water de dominante remmende factor. Daarbij neemt de voorzijde van de kiel het leeuwendeel voor zijn rekening. Een gladde finish is daarbij van wezenlijk belang. Dat verklaart ook waarom daar de antifouling altijd het eerste weg is! De Lynaes 29 is een echte langkieler, waarbij het kieloppervlak aan de voorzijde maximaal is weggesneden, terwijl aan de achterzijde door de zo achterover hellende hekbalk het zelfde plaatsvindt. Wat blijft is een betrekkelijk kleine kielvin, in een totaal kiel-roerarrangement waarbij het langsstromende water niet de gelegenheid krijgt om tussen kiel en roer naar de loefzijde te stromen, hetgeen juist veel turbulentie oplevert. Turbulentie is opgenomen energie die niet voor de voortgang is gebruikt…. Per saldo blijft er dan een kielvorm over waarvan het diepste punt is gelegen waar dat het meest zinvol is: juist om en nabij het draaipunt van de romp. Dat betekent dat in elk geval vooruit varend op de motor de Lynaes goed en voorspelbaar zal reageren. Achteruit is een ander verhaal. Maar dat is een kwestie van voorzichtig aanzetten vanuit stilstand (mits de kop niet wegwaait! Daar zit immers niets onder, want dat is weggesneden. In geval van nood is bij harde wind de oplossing om achteruit tegen de wind in te varen.) De Aquarius is gebouwd in 1973. Het is opvallend hoe eigentijds ook dit ontwerp is. Wat dat betreft hebben spitsgatters en kanohekkers eigenlijk een streepje voor. |
Rating | 0,999 |
Rating spi | 1,049 |