• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1125 D’Orivia

V1125 D’Orivia

29/12/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip D'Orivia
VKSJ nummer V1125
Varend erfgoed Ja
Type schip LeComte NorthEast 38
Ontwerper William H. Tripp Jr.
Bouwer/werf LeComte Yachts
Bouwjaar 1965
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel lange kiel
Maximum diepgang 1.65 m m.
Vorm van de achtersteven jachthek
Positie van het roer/td> opgehangen aan kiel
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 11.65 m m.
Breedte op de huid 3.35 m m.
Materiaal romp gewapend polyester, Maak een keuze, Maak een keuze, Maak een keuze, Maak een keuze
Materiaal opbouw gewapend polyester
Materiaal mast aluminium
Motor binnenboord diesel
Schroef type 3-blads vaste schroef
Waterverplaatsing 7257 kg
Waarvan ballast 2722 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel Aanwezig
Vaste_slaapplaatsen Aanwezig
Thuishaven Almere, Noorderplassen
Geschiedenis

Wij liefhebbers van klassieke schepen, wij zijn romantici. En daarom hopen we stilletjes dat de jachtontwerpen met de mooiste lijnen ook de snelste zullen zijn. Van die veronderstelling is, ik moet het helaas toegeven, in de afgelopen decennia meer dan eens gehakt gemaakt. Maar met voor mijn neus een foto van de prachtig gelijnde d’Orivia, een NorthEast 38 van Bill Tripp uit 1965, begin ik er bijna weer in te geloven.

William Tripp Jr. was een Amerikaanse ontwerper die eind jaren vijftig en begin jaren zestig in toonaangevende wedstrijden als de Transpac, Transatlantic, Halifax en Bermuda Race grote successen boekte, vooral met de Bermuda 40 en de aluminium 57-voeter Ondine. Met name die Bermuda 40, gebouwd uit glasvezelversterkt polyester, was bij Amerikaanse zeezeilers razend populair en beleefde bij Hinckley Company in Maine de langste productieperiode die een polyester jacht ooit heeft gekend.

Leg ik de NorthEast 38 ernaast, dan is overduidelijk dat we hier met twee nauw verwante schepen te maken hebben. De traditionele zeeg met een sterk oplopende boeg, het relatief hoge vrijboord en de rechte, vrij brede spiegel zijn typerend voor de ontwerpen van Tripp uit die tijd. Net als de glooiende, afgeronde overgangen in de kunststof opbouw met teaklijsten om ze te accentueren. De opbouw is vrij hoog en smal, niet in de laatste plaats omdat de diepgang beperkt is gehouden en daarom voor de kajuit meer ruimte in de hoogte is gezocht. Maar met haar brede gangboorden en sterk aflopende flushdeck is de NorthEast 38 prachtig in balans.

Maar d’Orivia heeft vast niet alleen uiterlijke kenmerken overgenomen, ook qua vaareigenschappen heeft ze ongetwijfeld het nodige met haar voorgangster de Bermuda 40 gemeen. In het Amerikaanse blad Soundings van 24 april 2019 wordt ze niet alleen geprezen om haar ruime, klassiek gelakte interieur, maar ook om haar kwaliteiten als zeezeiler en racer. ‘Performance helped sell the ship’, concludeert het artikel. Dus dat belooft wat, als we straks weer eens een wedstrijdje gaan varen.

D’Orivia werd gebouwd bij LeComte Yachts in Jutphaas, bij Utrecht. Profiterend van de lage Nederlandse lonen in die tijd, veroverde die werf een positie op de Amerikaanse markt: vanaf 1963 was haar verkoopkantoor zelfs in de Verenigde Staten gevestigd. Met een lengte van meer dan elfenhalve meter was de luxe uitgevoerde LeComte NorthEast 38 eigenlijk te groot en te duur voor de Nederlandse markt. De meeste van de zestig exemplaren die hier zijn gebouwd vonden dan ook hun weg naar klanten aan de overzijde van de oceaan. Of d’Orivia hier is gebleven of later is teruggekomen, dat horen we graag nog eens van haar eigenaar. Maar voorlopig zijn we vooral blij dat ze er is!

NB De LeComte NorthEast 38 is gebouwd door de Nederlandse Jachtbouwer Adolf LeComte. Zijn jachten zijn ook wel belend als ALC, met name de ALC35 is een bekend jacht op Nederlandse wateren. De D’Orivia is ooit te water gegaan als Fallstaff en heeft vervolgens onder de bootnaam Zwerver gevaren.

RVEN ID 4749

 


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}