• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1124 Nimf

V1124 Nimf

12/12/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Nimf
VKSJ nummer V1124
Varend erfgoed Ja
Type schip Kortjakje
Ontwerper G.W.W.C. Baron van Hoëvell
Bouwer/werf BS werf Zaandam
Bouwjaar 1942
Romp vorm S-spant
Vorm van de kiel doorgebouwd
Maximum diepgang 1.10 m m.
Vorm van de achtersteven platgat
Positie van het roer/td> aan spiegel en achterzijde kiel
Tuigvorm torensloep
Lengte over stevens 7.65 m m.
Breedte op de huid 2.24 m m.
Materiaal romp hout, karveel geklonken
Materiaal opbouw hout
Materiaal mast hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type vaste schroef 3-blads
Waterverplaatsing 2500 kg
Waarvan ballast 1000 kg
Thuishaven Loosdrecht
Geschiedenis

Een fraai houten S-spantje, ontworpen door G.W.W.C. Baron van Höevell. Tachtig jaar oud maar liefst en zonder twijfel een echte klassieker. Gebouwd met mahonie, karveel geklonken, fractioneel getuigd en een zusje van de Kortjakje die de baron aan het begin van de oorlog voor zichzelf ontwierp. Na de bevrijding behaalde hij er op zee meerdere wedstrijdsuccessen mee. Kortom, Nimf is een jachtje van voorname komaf met uitstekende vaareigenschappen. Al stuitte ik bij mijn zoektocht naar haar historie wel op een paar vragen.

Wat klassieke schepen zo boeiend maakt, is dat ze allemaal hun eigen verhaal hebben. Ga je graven in hun geschiedenis, dan loop je soms tegen dingen aan die een schip nóg interessanter maken. Omdat Kortjakje niet alleen de naam is van het scheepstype, maar ook van het jachtje dat de baron voor zichzelf bouwde, ging ik er aanvankelijk van uit dat Nimf ná Kortjakje zou zijn gebouwd. Maar hoe kan het dan dat ik van haar huidige eigenaar 1942 als bouwjaar op kreeg, terwijl Kortjakje uit 1943 stamt? Heeft de baron, van wie bekend was dat hij het niet breed had, zijn tekeningen en bestek misschien al vóór hij Kortjakje liet bouwen uit handen gegeven? Financierde hij op die manier de bouw van het jachtje dat hij voor zichzelf wilde houden? Dan is Nimf dus de eerste Kortjakje!

Even de feiten op een rij. Kortjakje werd gebouwd bij scheepswerf De Vlijt in Aalsmeer, zo lees ik in een interview* met haar ontwerper. ‘Nimfke, Tippelaar en Quelpaert’ zouden eveneens bij De Vlijt zijn gebouwd, maar dat kan niet kloppen. Om te beginnen is Tippelaar de latere naam van Quelpaert, van hetzelfde schip dus. Bovendien is Nimf volgens de gegevens van het Scheepvaartmuseum niet bij De Vlijt, maar bij de BS-werf (Baerveldt en Stapel) in Zaandam gebouwd. Verwarring alom, denk ik bij mezelf en dus ga ik maar eens op internet kijken of ik scheepswerf De Vlijt kan vinden.

Op een historische website vind ik niet alleen De Vlijt, ik kom er ook tekeningen van Kortjakje en Quelpaert tegen (zie bijgaand). Baron van Höevell gaf de werf in december 1942 opdracht voor het bouwen van deze twee jachten maar over Nimf geen woord. Het lijkt daarom niet waarschijnlijk dat ze bij De Vlijt is gebouwd, dat zal dus inderdaad al eerder bij Baerveldt en Stapel zijn gebeurd.

Waarom de baron voor de bouw van Kortjakje en Quelpaert niet B&S maar De Vlijt heeft gekozen blijft gissen natuurlijk. Maar misschien heeft het met de oorlog te maken. Baerveldt en Stapel waren vanaf ‘43 druk met het bouwen van houten kotters voor de Duitsers. Was er geen ruimte meer voor dit soort luxe scheepjes? Wilde de ontwerper misschien geen zaken meer met ze doen? Volgens het Nieuw Noordhollandsch Dagblad van 16 februari 1946 werden Baerveldt en Stapel na de oorlog veroordeeld tot respectievelijk een jaar voorwaardelijk plus 1000 gulden boete en acht maanden voorwaardelijk plus 500 gulden boete. Bovendien moesten ze een nieuwe houten reddingvlet voor de NZRM bouwen, als vervanging van de boten die door de bezetter waren vernietigd. Maar Nimf was toen al lang uitgevaren. Zij vond in 1945 een Belgische eigenaar en was tot 2018 vooral te bewonderen op de Zuid Hollandse en Zeeuwse wateren.

Ik hou het erop dat Nimf inderdaad de eerste Kortjakje was. Reden te meer om haar en haar eigenaar bijzonder hartelijk welkom te heten!

*Zie het interview ‘Uit de oude doos’ van Jasper Bruinsma met G.W.W.C. Baron van Höevell in ‘De Drietand’ 2015.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}