• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1123 Seagull

V1123 Seagull

04/12/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Seagull
VKSJ nummer V1123
Varend erfgoed Ja
Bouwwijze gelast
Ontwerp jaar 1951
Bouwer/werf V.d.Molen of Kraaijer, Zaandam
Bouwjaar 1951
Romp vorm S.spant
Vorm van de kiel lange kiel
Minumum diepgang 1.70 m m.
Maximum diepgang 1.70 m m.
Vorm van de achtersteven oorspronkelijk platgat, in 1967b verlengd tot jachthek
Positie van het roer/td> opgehangen aan kiel
Tuigvorm sloep
Lengte over stevens 10.85 m m.
Breedte op de huid 3.40 m m.
Materiaal romp staal
Materiaal opbouw staal
Materiaal mast aluminium
Motor binnenboord diesel
Schroef type 3 blads
Waterverplaatsing vóór 1967 7400 kg, na 1967 9000 kg
Kooktoestel Aanwezig
Geschiedenis

De Seagull is in 1951 als Lucipara van de helling gekomen. Zij was toen een platgat zeekruiser met een elegante belijning, een mooie zeeg passend bij boeg en kont en een erboven liggende opbouw die naast/voor een ruim hondenhok een mooie smalle vorm had waardoor de zijdekken mooi beloopbaar waren.

De Lucepari was een elegant en kloek schip, met een prachtig mooi hoog torentuig, zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Het fractionele tuig leverde hanteerbare voorzeilen op en mocht het voor het grootzeil (dat ook echt groot was) even te hard waaien, dan had de oplettende schipper wel tijdig een paar vierkante meter weggereefd. In deze configuratie is met de Lucipara een lange oceaanreis gemaakt vanaf de Canarische eilanden naar Curacao, waarvan het doel van de reis en het verslag zijn bijgevoegd bij deze rapportage. Opvallend is dat de bemanning deze reis met de Lucipara zonder enig probleem heeft kunnen voltooien.

Metamorfose

De Lucepari heeft in de 15 jaren daaropvolgend een belangwekkende metamorfose ondergaan. Het prachtige schip is daar niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen. De platgat spiegel en het aangehangen roer zijn ingeruild voor een verlengd achterschip, waardoor een kleine spiegel ontstond en een doorgestoken roer.

De latere eigenaar die De Vries Lentsch opdracht gaf het ontwerp voor deze aanpassing te maken, plaatste deze in feite voor een onmogelijke opdracht die niet kon worden uitgevoerd zonder afbreuk aan de vorm van het jacht te doen – De Vries Lentsch zal er zeker gemengde gevoelens over gehad hebben. Want wat is het geval, de zeeglijn is – als het goed is – in verhouding met boeg en hek, lengte en vrijboordhoogte. Bij een platgat is de zeeg het diepst, vrij ver achter 55% waterlijnlengte van voor af gezien. Bij de Lucipara was dat ongeveer halverwege het hondenhok. Dat betekent dat de zeeglijn in zo’n ontwerp vrij snel stijgt naar de platgatspiegel. Voor de gevraagde aanpassing had de ontwerper geen andere mogelijkheid dan het louter verlengen van het achterschip in lijn met de bestaande lijnen. Maar dat leidde tot een opvallend wippend kontje dat niet goed past bij het schip dat ervoor zit – de zeeg wordt te diep.

Zeilplan ingekort

Jammer genoeg is er nog meer gesleuteld aan het oorspronkelijke ontwerp: met name het mooie elegante fractionele tuig heeft het daarbij moeten ontgelden. De mast werd ingekort, er werd een masttoptuigage van gemaakt, zoals dat in de jaren ‘60 in zwang kwam. Daarmee verloor dit mooie schip nog meer aan frisse elegantie. De bakstagen die kennelijk als last werden ervaren konden na het inkorten van het tuig worden vergeten, maar ook de boomfok kon niet terugkomen in verband met de voorste onderwanten. Wat is gewonnen aan gemak i.v.m. het verdwijnen van de bakstagen, is meteen weer geofferd aan de bediening van het voorzeil. Dat kost meer energie dan het aanzetten en lossen van de highfield lever voor de bakstagen, bij elke wending.

Verlengingsmogelijkheden

Over het verlengen van schepen zijn wel wat opmerkingen te maken: skutsjes worden vaak doorgezaagd op het breedste van het schip waarna een segment tussen gelast wordt. In sommige gevallen wordt de boeg wat omhoog geknikt! Wat er ten behoeve van een lagere rating allemaal niet wordt geprutst! Dat noemt men dan optimalisatie!

Een andere manier van verlenging is het vergroten van de onderlinge spantafstand, maar dat kan alleen op tekening. De Dirkje van VKSJ-lid Govert Munter, een mooi ontwerp van Jonas Kwaak, is door de vader van Govert zo aangepast. Dit is een zeer geslaagd platgat schip geworden, met prachtige lijnen. Eigenlijk zou ze wat meer lood in de kiel kunnen gebruiken. Dirkje is al snel aan een eerste rif toe!

Het aanplakken van een extra stukje aan de kont is eigenlijk nooit erg zinvol. Het is een dure aanpassing die weinig oplevert, anders dan wat extra liggeld, een klein opbergvak achter het roer voor lijnen en putsen en roest-gevaarlijke laspunten aan de achterzijde van de romp.

Beeld van tot wasdom komende watersport

Ondanks de aanpassingen is de Seagull een schip gebleven dat een heel dynamisch relaas vertelt van de ontwikkeling van de mode in kajuitjachtenland in de jaren ‘50 en ‘60. Uiteindelijk zijn dat de jaren waarin dit segment van de watersport tot wasdom kwam. Dit waren ook de jaren waarin de klant koning werd, met alle gevolgen van dien en zelfs De Vries Lentsch te vinden was voor een aanpassing van een heel goed eerder ontwerp van zijn hand.

De Seagull is een interessant voorbeeld van de dynamiek van de tijd en de mode in bootjesland. De achter dit verhaal liggende tekeningen zijn van bijzondere kwaliteit. Zij zijn bijgevoegd bij dit verslag, evenals het verslag van de oceaanreis van de Lucipara alsmede het verslag van het tijdens die reis gedane onderzoek naar omzetting van zeewater naar drinkwater, waarvoor men een proefinstallatie aan boord had.

Extra gegevens voor rating
Rating 0.998
Rating spi 1.022
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Spinnaker Aanwezig
Grootzeil voorlijk 10.60 m
Grootzeil achterlijk 11.45 m
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron
Grootzeil doorgelat nee

Lijnenplan 1951.
Oorspronkelijk zeilplan 1951
Oorspronkelijk inrichtingsplan 11951.
Zeilplan na verlenging 1967.

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}