• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1106 Argo

V1106 Argo

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Argo
VKSJ nummer V1106
Varend erfgoed Ja
Type schip Zeilboot
Bouwwijze Plaat
Ontwerper ??
Ontwerp jaar 1948
Bouwjaar 1948
Romp vorm knikspant
Maximum diepgang 1,2 m.
Breedte op de huid 2.50m m.
Materiaal romp hout
Materiaal opbouw hout
Motor binnenboord diesel
Waterverplaatsing 5000
Waarvan ballast 0.00
Ballastmateriaal beton
Kooktoestel 1
Thuishaven Bakhuizen
Geschiedenis

De Argo, voorbeeld van de succesvolle combinatie Bruynzeel-Van de Stadt

De achtergronden van de Argo zijn bijzonder. Beekman uit Oude Wetering verwierf in 1945 van de Bruynzeel Deurenfabriek N.V. het alleenrecht de valkjachten te mogen bouwen. Het betrof niet alleen de bekende wedstijdklasse de Valk, doch ook het kajuitjacht de Valkkruiser, beide ontwerpen van E.G. van de Stadt.

Dat in de oorlog Bruynzeels deurenfabrieken de Valken bouwden was bekend. Dat Ricus van de Stadt daarvoor de Valk had ontworpen is ook geen nieuws. Dat van de Stadt en Bruynzeel het heel goed konden vinden in de watersport is ook geen geheim. Dat werd terecht niet onder stoelen of banken gestoken. Een en ander culmineerde in het eerste superjacht, de Stormvogel, waarmee Bruynzeel na haar tewaterlating in 1960, overal en alles won op gezeilde tijd. Cees Bruynzeel was niet geïnteresseerd in winst op rating. Een verfrissende visie!

Ongekend snelle boten

Van de Stadt scoorde voor Bruynzeel meerdere winners: de Zeevalk, de Zeeslang/Black Soo, voorafgegaan door de Havik die wat korter was dan de Zeevalk. Allemaal light displacement hechthouten schepen. Kenmerkend gebouwd in Bruynzeel hechthout, allemaal ongekend snel in verhouding met wat er zoal in deze contreien gebruikelijk was. Dat kan heel gevoelig liggen, zeker bij de wat traditioneler ingestelde zeilers. De knikspanters van van de Stadt konden iets dat de meer traditionele S-spanters niet konden, zij konden planeren… Daarmee was er opeens een revolutie in RORC-gelederen. De knikspanters en met name die van hechthout werden beticht van rule cheating. Oneerlijk, unfair en zeker niet geschikt voor de zeezeilerij! Werd geschamperd. Dit heeft heel erg lang doorgezeurd in de zeewedstrijdzeilerij. In zekere zin hadden de klagers gelijk, maar ze keken de verkeerde kant op! Men had niet in de gaten dat de set van parameters in de RORC-systematiek niet genoeg rekening hield met aspecten die er wel toe deden!

Daar kwam nog bij dat onzichtbaar onder de boot ook nog eens een nieuwigheidje zat, de vinkiel en het vrijhangende roer, al dan niet aan de spiegel, maar zeker niet aan de achterkant van de kiel! Als er al iets aan de achterkant van de kiel draaide, was het de trimtab. Ook dat was toch wel vloeken in de kerk!!! Het vrijhangende roer is niet alleen effectief, het verlaagt ook het nat oppervlak van de boot. Er kan ook veel fijnzinniger worden gestuurd, leidend tot minder weerstand en dus hogere snelheid.

Balans, van de Stadt’s geheim

Hoe kan het dat hechthouten knikspantboten zo succesvol zijn? Voor wat dit aspect betreft is het goed om te beseffen dat Van De Stadt een motto had: balans, balans en tenslotte nog eens balans! Bij goede trim gaat de boot dan vrijer varen, zal het geen gevecht zijn als het eens vlaagt.

Dan de constructie, die is stijf en licht. De grote lijminhoud van Hechthout heeft als voordeel dat het water- en vormvast is Bruynzeel bewees het eerst door een hechthouten deur in het water te leggen. Van de Stadt stelde voor dit met een hechthouten boot te doen. Daarmee bewees men ook de vormvastheid! Tegelijkertijd met de geschiktheid van hechthout als scheepsbouw materiaal.

De toepassing van de vinkiel met separaat roer was ook een doorbraak.

De Valkkruiser werd verkocht voor f 5.000,-. All in, kant en klaar getuigd, stoffering tank, accu, 4 kooien en een kombuis, holle houten rondhouten en de standaard zeilen fok en grootzeil, maar exclusief een Watermota inboardmotor. Deze motor kwam uit Engeland. De kosten werd op f 900,- geraamd, maar de motor kon nog niet geleverd worden wegens deviezengebrek.

Voor gedetailleerde info zij verwezen naar de website www.valkenkringgrou.nl, met foto’s van valken en valkkruisers in aanbouw bij Jachtwerf Beekman en verkoopfolders. Beekman en de Valkkruiser productie zijn geen lang leven beschoren geweest. De licenties zijn in andere handen over gegaan. Niettemin hebben zij hun eigen plekje in de Nederlandse watersport geschiedenis.

Gelukkig is daarvoor nu binnen de VKSJ ook ruimte en aandacht.

De Argo is vermoedelijk de enig overgebleven Valkkruiser. De vorige eigenaar van de Argo kwam als gevolg van een terminale ziekte van zijn echtgenote niet aan onderhoud toe. De huidige eigenaar heeft de als gevolg van jarenlange verkeerde ophanging kromme houten mast weer recht gekregen en kaalgehaald en is nu bezig met het voorzichtig kaal schuren van het onderwaterschip. Andere delen van de romp volgen nog. De Argo is jarenlang in een loods opgeslagen geweest. Het houtwerk is nog in goede staat, maar het verf- en lakwerk is gecraqueleerd.

Extra gegevens voor rating
Rating 1,103
Rating spi 1,136

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}