• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1104 Kylie

V1104 Kylie

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Kylie
VKSJ nummer V1104
Type schip Invicta
Bouwwijze glasvezel
Ontwerper van de Stadt
Ontwerp jaar 1964
Bouwer/werf Tyler
Bouwjaar 1965
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1,20 m m.
Tuigvorm sloep
Breedte op de huid 2.24 m m.
Toelatingsrapport Download Kylie
Materiaal romp polyester
Materiaal opbouw polyester
Motor binnenboord diesel
Schroef type 2 blads vaste schroef
Waterverplaatsing 2330 kg
Waarvan ballast 1050 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel 1
Thuishaven Hoorn
Geschiedenis

Vanaf de 30er jaren werd dit type kieljachtjes getekend door diverse ontwerpers in Nederland, Engeland, Duitsland, Zweden, Noorwegen en Denemarken. In Nederlend begon Baron v.d. Hoevell er mee, met de Kortjakje, de Turk en later de Porzana Carolina (die overigens een kiel-midzwaard heeft en een slag groter is. In Zweden werd in die tijd de Havsfru van Bertil Bothén ontwikkeld (in Nederland varend en gebouwd bij Wester, de bekende Stormmeeuw, ook een slagje groter, maar toch ook weer hetzelfde concept.

De meest bekende variant van het S-spant platgat jacht met aangehangen roer is de Skandinavische Volksboot die sinds 1944 in West Europa in vele landen in grote aantallen is gebouwd. Inmiddels is de Volksboor de meest verspreide kajuit kielboot geworden. Eerst overnaads in hout gebouwd, met grenenhout en mahoniehout als bouwmateriaal, maar later in Polen veelal in larixhout gerealiseerd. Met het ballast aandeel van ruim 45% was de Volksboot een stijf en zeewaardig scheepje.

Er zijn van dit type in Nederland best wel vel schepen gebouwd. Bekende werven zijn: Kroes te Kampen, Bouhuis te Durgerdam, de Hudson in Rotterdam.

Dat her en der op dit succes werd ingespeeld is evident: Marieholm IF, de Contessa 26 zijn bekende en aansprekende voorbeelden. In dit licht is het logisch dat v.d. Stadt ook een stap gezet heeft op dit deel van de markt. Hij zag kans om de klassieke lijnen van de Volksboot te herleiden tot een typisch v.d. Stadt scheepje, met slimme vindingen en handige oplossingen. Al met al is de Invicta een prachtig schip geworden met ruimte om met 3 personen prettig te varen met een complete accommodatie. De kooien in de kajuit aan weerszijden zijn lang genoeg, omdat de slaper zijn benen kan doorsteken door een ruime opening naar het vooronder waar goede ruimte is voor het toilet en de berging van zeilen en ankertuig. Aan stuurboord zijde is de hondenkooi, die onder de kuipbank zit. Aan bakboord zijn de bakskisten en is de kookgelegenheid, boven se spoelbak gesitueerd. Al met al is het interieur op een scheepje van net 8 meter en een breedte van 2,20 meter, heel kompleet en mooi uitgekiend.

Aan de foto’s kan worden vastgesteld dat de Invicta goed zeilt en dat ze haar tuig goed kan dragen. Opvallend van het kielprofiel is dat de voorvoet bijna geheel is weggesneden, waardoor op zijn van Kampens gerekend, het zeilpunt wel heel ver vóór het lateraalpunt is gesitueerd. Dat lijkt maar zo. De lift van de kiel wordt voornamelijk door de eerste 75 cm opgeleverd, waar de stroomsnelheid van het langsstromende water het hoogst is. Dat deel van de kiel moet daar ook aalglad zijn wil je zo min mogelijk wrijvingsweerstand hebben.

Dat het op dat stuk van de kiel aankomt blijkt ook uit het feit dat daar de zelf slijpende antifouling het eerste weg is! Het dood hout, achter het ballastgewicht van ruim 1 ton lood, bestaat uit schuimplastic, dat ingepakt is in GRP. Het aangehangen roer vormt met een uitsparing in het doodhout de schroefopening. V.D. Stadt deed daar niet moeilijk over!

Deze Invicta is gebouwd bij Tyler in Zuid Engeland, die bouwden veel GRP schepen van de tekentafel van Van de Stadt. De Invicta is in het palet van de v.d. Stadt ontwerpen eigenlijk wel een buitenbeentje, zeker in de jaren 60. Hij ontwikkelde zijn ontwerpen meestal vooruit kijkend, vooruitlopend op de golf van de ontwikkeling. In vergelijking met de Pioniers, Pionnen, de Oceans, en de Splinter en Sprinter was de Invicta een stapje terug in de tijd. Voor een VKSJ-er is dat niet de verkeerde richting lijkt me.

De Invicta is een echt klassiek gelijnd scheepje met een prettig en uitgewogen voorkomen, waarvan je aan de tekeningen al kunt zien dat ze haar bootje wel staat en haar bemanning veilig naar de bestemming kan varen. Is de zee wat ruw, lijkt het verstandig de onderste helft van de kajuitingang af te sluiten, voor als er eens vast water over de rand komt. Dat zou overigens wel uitzonderlijk zijn.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}