• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1101 Staron

V1101 Staron

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Staron
VKSJ nummer V1101
Varend erfgoed Ja
Type schip Staron
Bouwwijze Gelast op aluminium spanten. Het vlak heeft een lichte V-vorm
Ontwerper van de Stadt
Ontwerp jaar 1968
Bouwer/werf Huisman, Ronduite (Nu Royal Huisman Vollenhove)
Bouwjaar 1968
Romp vorm rondspant
Maximum diepgang 200 m.
Breedte op de huid 3.40m m.
Materiaal romp aluminium
Materiaal opbouw aluminium
Motor binnenboord diesel
Waterverplaatsing 7657
Waarvan ballast 3490.00
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Muiden
Geschiedenis

Het ontwerp van de Staron stamt uit de latere 60er jaren. De ingestuurde foto van het schip in de kraan toont een rondspant jacht met een relatief kleine, aangezette vin vormige kiel, die redelijk voorlijk is geplaatst. Het roer bevindt zich aan het eind van de waterlijn, en is voorzien van een kleine scheg.

De Staron heeft een schroefas met 3 blads klapschroef. Het onderwaterschip is over de gehele lengte sterk v-vormig. De grootspant vertoont een duidelijke tumblehome. Het schip weegt 7657 kg en heeft een loodballast van 3490 kg. Gelet op de diepgang is de conclusie dat de Staron een redelijk stijf schip is dat zijn zeil goed kan dragen.

Ontworpen voor de Admirals Cup, moest ze met de besten mee kunnen Aanvankelijk viel dat wat tegen, maar een kleine aanpassing naar een wat voller achterschip maakte de Staron competetief.

De Staron is in aluminium gebouwd door Huisman te Ronduite.Daar komen overigens de mooiste schepen vandaan. Ontwerp en bouwkwaliteit stralen er van af. Dat geldt onverkort voor de Staron.

Het schip heeft een prachtig en functioneel interieur, foto’s van deze Staron en zusterschepen op de diverse verkoopsites tonen dat.

De informatie die door de eigenaar is gegeven bij de aanmelding is wel heel erg summier, waardoor er veel moet worden aangevuld alvorens er een goed beeld van het schip kan worden gegeven.

Dat is jammer. Eigenlijk zou de aanmelder van een schip op zijn minst een a-4tje moeten meesturen bij de foto’s van het schip. Nu blijft het toch maar weer zoeken naar de meest basale info.

Ik maak me sterk dat er van de Staron ontwerptekeningen zijn, een meetbrief of meer (RORC, IOR) waarop deze basale gegevens zijn af te lezen. Zowel voor diegenen die toelatingsverslagen maken ald diegenen die de VKSJ rating moeten bepalen is info op niveau een eerste vereiste om hun werk te kunnen doen.

Dit alles doet weliswaar niet af aan de kwaliteit en bijzonderheid van de Staron.

Het schip is letterlijk een representant van the state of the art van de late jaren 60, waaruit blijkt dat Van De Stadt donders goed wist wat een schip snel maakte, met een rating die ook bijdroeg aan de competitiviteit er van. Dat had deze ontwerper al veel eerder aangetoond, met de Zeevalk, de Black Soo, de Pionier en vele andere ontwerpen van zijn hand. Toen Sparkmans en Stevens de Intrepid tekenden, werd het scheiden van kiel en roer met kleine stapjes ingevoerd: het lateraal vlak werd in wezen ingesnoerd tussen kiel met trimtab en het in de bustle ingebouwde kleine roer om te sturen. Overigens blijkt uit het kleine roer hoe ongelofelijk mooi de Intrepid in balans was. Waarschijnlijk was overigens de kleine uitsparing aan het lateraal vlak minder revolutionair dan de bustle aan het eind van de waterlijn, die de waterverplaatsing over een grotere lengte strekte dan bij eerdere ontwerpen.

Net als bij de Staron bracht ook dit een hogere boatspeed, omdat ermee de effectieve waterlijnlengte werd vergroot. Het blijft dus “wie keek bij wie”!

De Staron toont net als alle boten van Van De Stadt een mooie samenhang tussen omvang en vrijboord met daarbij passende functionele overhangen met voldoende reserve deplacement, zonder te groot hinderlijk effect van achteroplopende golven. De v-vormige spantlijnen garanderen goede aan de windse eigenschappen, ook bij golfslag. Ze is dus een uitstekende zeeboot.

De opbouw van De Staron is bescheiden, functioneel en laat een ruim voordek en brede gangboorden voor de bemanning.

Al met al een beauty van het zuiverste water, van geheel Nederlandse komaf!

Naschrift eigenaar:

“De” Staron, NED 1300, is het eerste aluminium jacht dat als wedstrijdschip werd gebouwd, met als doel de Admirals Cup te winnen. De naam is afgeleid van de ontwerper van de Stadt en de bouwplaats Ronduite. Het schip baarde opzien en het stond als publiekstrekker op de Hiswa. De Waterkampioen besteedde er aandacht aan. Het schip is in 1971 verbouwd om sneller te worden: Het achterschip werd voller gemaakt, de kiel dieper en de mast hoger. Het interieur is vrijwel geheel in originele toestand.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}