• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1088 Raedt van Toezigt

V1088 Raedt van Toezigt

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Raedt van Toezigt
VKSJ nummer V1088
Type schip Gaffelschoener
Bouwwijze ferrocement
Ontwerper J. Benford
Ontwerp jaar 1968
Bouwer/werf Ferrocem in Schiedam
Bouwjaar 1980
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1.85 m.
Breedte op de huid 4.25m m.
Toelatingsrapport Download Raedt van Toezigt
Materiaal romp Anders
Materiaal opbouw hout
Motor binnenboord diesel
Waterverplaatsing 20000
Waarvan ballast 4.00
Ballastmateriaal beton
Kooktoestel 1
Thuishaven Harderhaven
Geschiedenis

Eens in de zoveel jaren komt er een wel heel bijzondere aanmelding binnen bij de Toelatings Commissie.

De Raedt van Toezight is om verschillende redenen bijzonder.

  • Ze is ontworpen door een hier volstrekt onbekende ontwerper, J. Benford;

  • Ze is gebouwd in ferrocement;

  • Ze is een voorbeeld van een eclectisch anachronisme.

De Toelatingscommissie zou met de handen in het resterende haar zitten, gelet op de summiere informatie die bij de aanmelding werd aangeleverd, ware het niet dat er de Dictionary of Yachtdesigners ruime aandacht is besteed aan deze ontwerper. En natuurlijk maakt de heer Benford op internet reclame voor zijn eigen ontwerpbureau en de ontwerpen die hij verkoopt. Jammer genoeg was het ontwerp van de Raedt (de Alaskan Trader)er niet meer bij. De meegeleverde vlaggenbrief met Koninklijke signatuur bood ook weinig soulaas. Dus maar even putten uit de Dictionaire of Yacht Designers: “Jay R. Benford geboren in 1943 in de V.S. is één van de weinige ontwerpers die de vaardigheid getoond hebben enerzijds volkomen trouw te zijn aan traditionele vormgeving, maar binnen die vormgeving toch ook innovatief te zijn”.

Eigenlijk de Amerikaanse versie van de Nederlandse ontwerper Thiebout waarvan wij recent de Kraggenburg beschreven. De ontwerpen van Benford doen denken aan die van John Atkin, waar hij na zijn studie aan de University of Michigan, twee jaar als leerling werkte. Ook is zijn werk beïnvloed William Garden’s werk. Benford is niet klakkeloos mee gegaan met de voortdurende groei van de ontwerpen en de daaruit voortvloeiende kostentoename. Hij had naast aandacht voor kleinere, ook een goed oog voor economische ruimtegebruik en kostenbesparing door materiaalkeuze en indelingsnoviteiten. Benford groeide op in een zeilers familie (lake Ontario) en begon op 12 jarige leeftijd bootjes te tekenen. Hij is nu 74 jaar oud, dus is hij gepokt en gemazeld in het vak, met inmiddels 62 jaar ervaring.

De Raedt van Toezight is een buitenbeen op de Nederlandse wateren. Het enige schip dat in zekere mate qua voorkomen vergelijkbaar is, is de Shpountz 40, een ontwerp van Bombigher. Dit schip bezoekt regelmatig de DC. Altijd een indrukwekkend gezicht: Veel geweld maar ook weinig hoogte, dus een ramp in het kruisrak. Dus ook meer een boot die je moet varen in de richting die de wind wijst. Dit geldt ook voor de Raedt van Toezicht.

De Shpountz is voorzien van een midzwaard en waarschijnlijk in gangen karveel gebouwd, waarbij het ontwerp een knipoog maakt naar de lijnen van de schoener America, waarmee de britse kotters in de race om het Eiland Whight zo overtuigend werden verslagen: “er is geen tweede majesteit “. De Raedt van Toezight, een Alaskan Trader van de tekentafel van Jay Benford, waarmee in zekere mate een knipoog wordt gemaakt naar De Pirates of the Caribean is een S-spant, met een aan de voorzijde volle waterlijn bij een volle spantvorm, uitlopend in een fijne geveegde kont met een bijzondere ronde spiegel. Het kielprofielloopt recht van het voorschip tot het diepste punt bij de hak waar het doorgestoken roer op staat.

Het schip is net als de Shpountz, schoener getuigd, met mogelijkheden allerlei topzeilen en ook razeilen te voeren, waardoor het big boat image nog eens wordt versterkt. Maar het grote verschil zit hem in de bouwwijze. De trader is in Ferrocement gebouwd, een composiet van stalen staven om de vorm te geven en fijnmazig kippengaas, dat nadat de vorm goed is gefixeerd door al het gaas te verbinden met het stalen geraamte, volledig wordt afgesmeerd (vol gesmeerd) zowel inwendig als ook uitwendig met beton. Zo ontstaat een gladde afwerking zowel inwendig als uitwendig, die ook nog eens wordt afgewerkt met epoxy(primer). De voordelen zijn voor de hand liggend, je kunt tegen geringe materiaalkosten een groot schip bouwen, maar er zijn naast een goed toegesneden ontwerp ook een groot aantal vakkundigheden vereist. Een top stukadoor is een goede aanbeveling. Eventuele reparaties zijn goed mogelijk met gebruik van een boorhamer, snijbrander en een lasapparaat. Stalen betonstaven moeten weer aangelest worden aan het oorspronkelijke geraamte. Kippengaas wordt vervolgens weer aangebracht in meerdere lagen binnen en buiten de staalstaven die het geraamte vormen. Als alles weer strookt, kan de beton huid weer worden aangewerkt, waarbij de aanhechting oud aan nieuw goede aandacht vraagt. Tenslotte is er de nabehandeling met epoxyprimer.

Met haar ontwerp uit 1968 haar bouwjaar 1980 en haar bijzondere constructiewijze in combinatie met de achtergrond als boven beschreven is de Raedt van Toezight een aanwinst voor de VKSJ. Zonder meer is zij als een Classic in te delen op de schepenlijst van de VKSJ. Het toch wel eclectische karakter van zowel vormgeving als engineering van het schip maken het een heel bijzonder schip, waarop het predicaat Classical van toepassing is..

De functie van het schip is mooi gerelateerd aan de naam “De Raedt van Toezight”, daar ze wordt ingezet als proeftuin bij de scholing van de “Vroeden” die de koers van de organisatie zullen moeten gaan zekerstellen. Op de Randmeren spelevaren met een schip als de Raedt vraagt diligent toezicht en zoals met alles in het leven, moet er goed en ook prettig geoefend worden.

Extra gegevens voor rating
Rating 0.900

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}