• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1087 Thetis

V1087 Thetis

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Thetis
VKSJ nummer V1087
Varend erfgoed Ja
Type schip Lemstra Zeekruiser
Ontwerper Lemstra
Ontwerp jaar 1960
Bouwer/werf geen idee
Bouwjaar 1960
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1,2 m.
Breedte op de huid 2.50m m.
Materiaal romp staal
Materiaal opbouw staal
Motor binnenboord benzine
Waterverplaatsing 3000
Waarvan ballast 0.00
Ballastmateriaal beton
Kooktoestel 1
Thuishaven Hasselt Zwartwaterland
Geschiedenis

Na enig zoekwerk in het VKSJ archief vonden we een zelfde type Lemstra Zeekruiser als de Thetis namelijk een zusterschip van de La Segunda en ook nog van het zelfde bouwjaar 1960.

De Lemster Zeekruisers zijn schepen die komen van de tekentafel van H. Lemstra . De Lemster Zeekruisers werden gebouwd in 26-, 28- en 31 voets uitvoering. Er kon gekozen worden voor een standaard- of toeruitvoering. De standaarduitvoering had een langere mast, een 7/8 tuigage en een diepgang van 1,35 meter. De toeruitvoering met kortere mast en een toptuigage stak 1,10 meter. Samen met de Lemster Kustkruisers werden deze schepen in 1958 geïntroduceerd. Door de grote vraag in binnen- en buitenland werden Zeekruisers vaak in kleine series gebouwd. Dit hield de kostprijs binnen de perken. De Koninklijke Marine bestelde twee 26 voet Zeekruisers, de “Watergeus” en de “Falga” voor trainings-, toer- en race doeleinden. De verkoopbrochure van H. Lemstra vermeldt onder meer het volgende: Het uitgangspunt bij het ontwerp is geweest, een schip te brengen met een maximum aan comfort en zeileigenschappen bij de kleinst mogelijke afmetingen en dus de laagste prijs! Romp, dek, opbouw en kuip zijn van staal. Boven de waterlijn werd 3 mm staal gebruikt, onder de waterlijn 4 mm en voor kiel is 5 mm. Voor de ballast werden beton en ponsdoppen gebruikt. De kajuitingang is uit het midden aan SB gemaakt. Waarschijnlijk omdat er ook kiel-midzwaard uitvoeringen gebouwd werden. De inrichting is comfortabel en maximaal ruim, biedt stahoogte en vier royale slaapplaatsen. De zeileigenschappen worden als plezierig aangemerkt. Het schip zeilt hoog aan de wind, heeft een uitstekende trim en grote koersstabiliteit. Dankzij de zorgvuldig gekozen lijnen zeilt het schip verbluffend droog en is het zeer snel. In R.O.R.C. wedstrijden zeilden Zeekruisers regelmatig in de prijzen. Terug nu naar de Thetis , zo te zien een net en goed onderhouden exemplaar, gebouwd bij een werf met een uitstekende reputatie. De foto’s laten een inmiddels volledig blauw geverfde romp en lichte opbouw zien. De romp is voorzien van een stootlijst. Het originele stalen voorluik is vervangen door een houten klapluik, of het stalen schuifluik is vervangen door een andere uitvoering? Maar wel voorzien van houten garage wat handig is bij regen of overkomend water. Opvallend is de aanwezigheid van een boegspriet. Wat zal daar de reden van kan zijn is de vraag, omdat dhr. H Lemstra met de Zeekruiser een prima zeilend schip heeft ontworpen. Gelet op de oude foto van de Thetis was ze door de vorige eigenaar(s) al zo uitgerust. We zien overigens vaker dat het zeilplan wordt aangepast om loefgierigheid te beperken. Er zijn dan 3 mogelijkheden: Of de giek wordt verkort, of de mast wordt verkort en het fractionele tuig wordt omgebouwd tot een top tuigage. Tenslotte is er de mogelijkheid om een boegspriet te zetten om de aangrijping van de fok naar voren te verplaatsen. Vaak wordt het effect tenietgedaan door een grotere genua te varen, waardoor het schip meer helling krijgt en dus weer loefgierig wordt……….Wij hebben zo onze twijfels over deze aanpassingen.

Los van wat kleine moderniteiten die het comfort aan boord ongetwijfeld zullen verhogen, is de Thetis een mooi schip dat qua vormgeving ruim voldoet aan de eisen die voor toelating gesteld worden. En hoe kan het ook anders. De combinatie van ontwerper en bouwer zijn immers ijzersterk.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}