• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1085 Stardust

V1085 Stardust

25/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Stardust
VKSJ nummer V1085
Varend erfgoed Ja
Type schip Camper Nicholson 43
Bouwwijze glasvezel
Ontwerper Raymond Wall - Camper Nicholson
Ontwerp jaar 1968
Bouwer/werf Camper & Nicholson
Bouwjaar 1973
Romp vorm s-spant
Minumum diepgang 2.02 m.
Maximum diepgang 2.02 m.
Lengte over stevens 13.28m m.
Breedte op de huid 3.47m m.
Toelatingsrapport Download Stardust
Materiaal romp polyester
Materiaal opbouw hout
Motor binnenboord diesel
Schroef type vast
Waterverplaatsing 10000 kg
Waarvan ballast 4000 kg
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel aanwezig
Vaste_slaapplaatsen aanwezig
Thuishaven Hellevoetsluis
Geschiedenis

Wij kennen de Stardust als Scorpio. Gelukkig heeft ze haar oorspronkelijke naam terug. De Stardust is in 1973 van stapel gelopen bij Nicholson als nummer 37 en de een na laatste van de serie van 38. Inmiddels had zich een grote verandering in de bootjes wereld voltrokken en was Light Displacement “Hot” geworden. Het moest steeds maar sneller, schepen werden lichter, de kielen werden meer vinnen of zwaarden en de spantvorm steeds ondieper, vlakker, terwijl de schepen meer en meer gingen leunen op vormstabiliteit. Dat dat tot een ongeluk moest leiden was zeker. Tijdens de Fastnet race van 1979 is gebleken dat inderdaad de ontwikkelingen weleens de verkeerde kant op waren gegaan. Met veel leed, verlies aan levens en schepen is toen een dure les geleerd, die nog lang zijn invloed heeft gehad op veiligheid standaards, De scheepsontwerpen zijn even wel verder geëvolueerd. Zie de Volvo Ocean Race rond de wereld, de America’s Cup, nu zelfs met Catamarans op foils en ook monohull jachten op foils.

Snelheden zijn zo hoog geworden dat de zeilers helmen moeten dragen, om verwondingen te voorkomen. Overigens was dat ook al het geval bij de America’s Cupper Intrepid die de giek zo laag had (eindplaat effect) dat de bemanning gehelmd moest zijn. Dat was toen Bill Ficker de schipper was en zijn eerste America’s Cup won. Ficker was inderdaad quicker!

Dit verhaal heeft best wel iets te maken met de Nicholson 43: Immers zoals Sparkman en Stephens bij het ontwerp van de Intrepid al enige afstand tussen roer en kiel tekende, hetgeen hij met de latere Swan ontwerpen verder uitwerkte met het roer achter een bustle vormige scheg, stapte Raymond Wall bij het ontwerpen van de Nicholson 43 ontwerp resoluut af van de lijn die tot dan met de 31 en de 35 was gevolgd: lange kiel, met roer aan de kiel.

Al met al was de 43 een prachtige oceanracer geworden. Mooie vloeiende lijnen, met elegante overhangen en een geslaagde lage opbouw, die de bemanning goed zicht naar voren geeft en nog een prettige beschutting tegen wind en water. Het stuurwiel is weliswaar fors, maar niet te groot en er is er gelukkig maar een!

Met haar grote lengte kan de Nicholson 43 zijn breedte “hebben”. Ze blijft onder alle hoeken gezien elegant. Dek en opbouw laten een comfortabel werkvlak, voor een grote bemanning, die bij hard weer heel effectief aan loef akan worden geparkeerd.

De Nicholson 43 heeft een eenvoudig toptuigage, met enkele zaling aan de onverjongde aluminium mast, die ruim is gedimensioneerd om zonder brokken de grote Genua en de spi te kunnen dragen. Er zijn geen bakstagen, de achterste onderwanten zijn voldoende achterwaarts gepeild, om de mest met de voorste onderwanten in kolom te houden,

Al met al is de Stardust een echt powerhouse van een schip.

Extra gegevens voor rating
Rating 1,139
Rating spi 1,194
Snit voordriehoek recht
Voordriehoek materiaal dacron
Spinnaker van top
Grootzeil voorlijk 14
Grootzeil onderlijk
Grootzeil snit recht
Grootzeil materiaal dacron

Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}