• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
vksj-logo

VKSJ

Vereniging voor Klassiek Scherpe Jachten

  • Berichten en Evenementen
  • Schepen
    • Wat is een klassiek scherp jacht?
    • Alle VKSJ Schepen
    • Toelatingsrapporten
  • Varen
    • Rating van klassieke jachten bij de VKSJ
    • Wedstrijden voor klassieke scherpe jachten
    • VKSJ wedstrijduitslagen
    • Weer & getij
    • VKSJ toen en nu – evenementen 2003-2020
  • Restaureren
    • Whatsapp Klusgroep
    • Restauratieprojecten
    • Restauratieprijs
  • Over VKSJ
    • Wat doet de VKSJ?
    • Scherp gesneden
    • Het bestuur
    • Bestuurlijke stukken
    • Adverteren
    • Handige links
  • Lid worden
    • Over het VKSJ Lidmaatschap
    • Hoe gaat de toelating tot de VKSJ in zijn werk?
    • Toelatingsprocedure en -eisen
    • Inschrijven
    • Log In
Je bent hier: Home / Schepen / V1084 Froya

V1084 Froya

24/08/2020

Gegevens schip
Status schip Toegelaten
Naam schip Froya
VKSJ nummer V1084
Varend erfgoed Ja
Type schip 8mR
Ontwerper Bjarne Aas
Ontwerp jaar 1939
Bouwer/werf Bjarne Aas
Bouwjaar 1939
Romp vorm s-spant
Maximum diepgang 1,98 m.
Breedte op de huid 2.52m m.
Toelatingsrapport Download Froya
documenten
  • https://vksj.nl/wp-content/uploads/2020/08/froyamax2015.pdf
Materiaal romp hout
Materiaal opbouw hout
Motor geen
Waterverplaatsing 8000
Waarvan ballast 5.00
Ballastmateriaal lood
Kooktoestel 1
Thuishaven Romanshorn
Geschiedenis

Eigenlijk mankeert er maar één ding aan de FRÖYA, ze ligt (nog?) niet in Nederland. We kunnen ook zeggen dat we jaloers zijn op de Bodensee of wel het meer van Neuchatel, waar de FRÖYA haar ligplaats heeft. Ze is een 8mR van de Third Rule, getekend door de gekende Noorse ontwerper Bjarne Aas (1886-1969), de ontwikkelaar van de IOD, een wat eenvoudiger 3 mans kielboot, die het gat tussen de draak en de 6mR zou moeten vullen. Hij tekende ook de One Design Viking, een mooie kielboot, die jammer genoeg slechts beperkt verspreid is.

Met Nicholson, Mc Gruer en Tore Holm heeft hij aan de wieg gestaan van de Cruiser meter klassen 6, 7, 8, 10 en 12 CR. Mooie schepen, evenwichtig van lijn en zeer geschikt voor langere wedstrijden over zee. Eigenlijk een mooie tegenhanger van de Duitse Seefahrt Kreuzer. De opkomst van de One Tonners en de Admirals Cuppers heeft de ontwikkeling van de klasse echter gesmoord. Het was ook een heel uitgebreide regel. Zeer ingewikkeld, echt iets voor specialisten/ontwerpers.

Nu terug naar de Fröya. Ze is in 1939 van stapel gelopen met de naam Fröya. Opdrachtgever was Olaf Ditlev Simonsen. Fröya was bedoeld om deel te nemen aan de Kattegat Cup wedstrijden, een jaarlijks terugkerend evenement, waarbij vooral Noorwegen Zweden en Denemarken met elkaar om de eer streden. De eer werd verhoogd door de betrokkenheid van de Noorse kroonprins Olav en de concurrentie tussen de ontwerpers Johann Anker, Bjarne Aas en Tore Holm. Johann Anker was hofontwerper in Noorwegen. Tore Holm was the new kid kid on the Block. Met zijn Ilderim had hij bijna de Olympische Spelen van 1936 gewonnen, ware het niet dat en Italiaans -Duitse samenspanning leidde tot een onterechte diskwalificatie van de Ilderim.

Alle meterklasse boten die door de Noorse Koninklijke familie zijn aangeschaft, dan wel door “loting” zijn verworven, waren ontworpen en gebouwd door Anker. N.B. de Varg III, ook VKSJ lid is een Anker boot , van de 2nd Rule. De Zilverwiek van de eerste voorzitter van de VKSJ was/is een Tore Holm boot, maar dat ter zijde. Anker en de kroonprins waren zeer succesvol dat jaar. Met de Sira werd de Cup (weer) gewonnen.

De Fröya was in 1939, het laatste zeilseizoen voor de oorlog, een goede contender, maar deed nog niet altijd mee om de hoofdprijzen. Nu doet zij dat wel, met name in de z.g.n. Sira klasse van de 8mR. Deze geeft aan schepen van vóór 1960 een level playingfield. Kenmerkend is dat deze schepen geen gedeeld lateraal vlak mogen hebben, dus het roer moet aan de kiel zijn gehangen. Verder mag er maar een bewegend vlak zijn in het onderwaterschip.

De Fröya is een prachtige 8mR. De opbouw is klein en laag. De romp is prachtig gestrekt, uitmondend in een minispiegeltje, juist groot genoeg om de naam te kunnen dragen. Je moet wel heel dichtbij kunnen komen om het te lezen. Met name met haar witte zeilen en haar prachtige spruce rondhouten is zij een plaatje om te zien. Jammer genoeg beginnen de kevlar- en grafiet versterkte zeilen nu ook al door te dringen in de meter R klassen. Dat is toch wel zonde! In ieder geval is de Fröya is een zeer welkome toevoeging aan de VKSJ vloot.


Footer

Over VKSJ

  • Vereniging Klassieke Scherpe Jachten (VKSJ)
  • Wat doet de VKSJ?
  • Wat is een klassiek scherp jacht?
  • Berichten en Evenementen
  • Wedstrijden voor klassieke jachten
  • VKSJ wedstrijduitslagen
  • Rating voor klassieke jachten
  • Onze schepen
  • Toelatingsrapporten
  • Scherp gesneden

Inschrijven/inloggen

  • Over het VKSJ Lidmaatschap
  • Toelatingsprocedure en -eisen
  • Log In
  • Inschrijven

Contact

Wilt u meer weten over VKSJ, of heeft u een vraag? Neem contact op met secretaris@vksj.nl. U  kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Cookiebeleid (EU)
  • Privacyverklaring en disclaimer

Copyright © 2025 Vereniging voor Klassieke Scherpe Jachten | VKSJ All rights reserved | Log in

website door ArtoFakt

Beheer cookie toestemming
Om de beste website-beleving te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}